איך ללמוד את ההבדל בין בדיקת אנטיגן ביתית לבדיקת PCR לקורונה?

מהי בדיקת אנטיגן

בדיקת אנטיגן זוהי בדיקה מהירה לגילוי הנגיף בגוף. היא פחות רגישה מבדיקת הpcr המוכרת יותר, אך מספיק טובה כדי שמי שעובר אותה יוכל להיכנס למקומות ועסקים אשר מקפידים על כללי התו הירוק. פירוש המילה אנטיגן הוא "ייצור נוגדנים", ובמקור נתנו לו את השם הזה כי חשבו שבגלל החלבון הזה הגוף מייצר נוגדנים. האנטיגן הוא בעצם חלבון שקיים בנגיף, והבדיקה מסתכלת על כמות החלבונים הללו בגוף הנבדק, וככה הבדיקה יכולה להעיד האם הנבדק עשוי להיות חיובי לקורונה או לא. במידה וכמות החלבונים של הנגיף בגוף קטנה, הבדיקה לא תראה אותה וככה תיתן תשובה שלילית.

 

מהי בדיקת pcr

בדיקת pcr היא השיטה המקובלת כיום בישראל, והיא בעצם בודקת באופן ישיר את הנוכחות החומר הגנטי של הנגיף בגוף, בדרך כלל בריריות האף והלוע. גם אם הנגיף נמצא ברמה חלשה או מועטה אצל הנבדק, בדיקת ה pcr תגלה אותו, ולכן גם חולי קורונה שעוד לא פיתחו תסמינים יכולים לצאת חיוביים בבדיקה. למידע נוסף על רכישת בדיקת קורונה ביתית

 

איך עובדת בדיקת  pcr?

הבדיקה עובדת באופן מדהים, ומי שהמציא אותה אפילו קיבל פרס נובל. בתהליך הבדיקה לוקחים מקטע מתוך המטען הגנטי של הנגיף ומשכפלים אותו כמה עשרות פעמים, כך שבסוף כל שכפול יש כמות מטען גנטי כפולה, וזה נותן בעצם הגדלה של כל החומר הגנטי וכך ניתן לזהות בקלות רבה את הנגיף.

 

מה ההבדל ביניהם?

עם מה שכתבנו למעלה, קל להבין שבדיקת pcr יותר מחמירה והיקפית, ויש הטוענים שגם מראה דברים יתר על המידה, ולכן גם לוקח לה יותר זמן והיא עולה יותר, והתפעול שלה מורכב ויקר. לעומת בדיקת אנטיגן שהיא הרבה יותר פשוטה וזולה, היא אולי אומנם קצת פחות מדויקת והיעילות שלה פחותה אך במשוואה הכללית יש לה הרבה יתרונות. אך בעוד בדיקת האנטיגן מתאימה רק לשלב ההדבקה, ותהיה יעילה באיתור הנוגדנים של הנגיף רק בזמן הזה, בדיקת  pcrמתאימה לכל שלב ושלב במחלה ותהיה הרבה יותר יעילה באיתור המחלה בשלבים מוקדים שלה או מאוחרים שלה.

 

כניסה לאירועים

תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן נותנת למי שאינו מחוסן או מחלים מקורונה, מגיל 12, אפשרות להיכנס למקומות ולעסקים הפועלים לפי מתווה התו הירוק, למשך 24 שעות מרגע הבדיקה, כמובן בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ובתו השמח – אירועים סגורים מעל מאה איש, מי שלא מחוסן ולא מחלים יידרש להיבדק ותוצאה שלילית תיתן לו אישור לכך.

 

סיכום

רבים מתבלבלים בין הבדיקות הקיימות כיום לאבחון נגיף הקורונה, איך כל בדיקה עובדת, מהי התוצאה בכל בדיקה ומה בדיוק אומרת תוצאה שלילית או חיובית בכל בדיקה. ההבדלים בבדיקות עצמם נורא גדולים והפער במחיר ובזמן הרבה פעמים יכול להיות קריטי.

בדיקת קורונה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים