אבולוציית ההרצאות: כיצד טכניקות למידה חדשניות משפרות את מעורבות התלמידים?

תשומת הלב של תלמידים צעירים היא לא עניין של מה בכך. בעולם המהיר שפועל במקביל אונליין ואופליין, יש המון הסחות דעת אפשריות, וכמעט כל מסך מתחרה עם המורה על ריכוז ועניין מצד התלמידים. דרך אחת להתמודד עם הקושי היא להשתמש בטכניקות למידה חדשות וחדשניות, שיסחפו את תשומת הלב של התלמידים ויעוררו סקרנות והתלהבות.

 

לימודים כמו פעם

מפתיע לחשוב על כך אבל שיעור רגיל בבית הספר אינו שונה, באופן מהותי, משיעור שנערך בבית ספר לפני מאות שנים. בדרך כלל מדובר על מורה אחד, שעומד מול תלמידים ישובים לצד שולחנות ומלמד תוך כדי הרצאה ולעתים נעזר בלוח שמאחוריו.

וזה באמת המצב, העולם השתנה לחלוטין וסדר היום של ילד בן גיל בית הספר היסודי במאה ה-21 אינו דומה בכלל לסדר היום של תלמידים שלמדו לפני עשרות ומאות שנים. מבנה הלימודים הקלאסי והמוכר פועל מתוך נקודת הנחה של המורים שהידע, מצוי אצל המורה וצריך לעבור אל התלמידים, בעוד התלמידים מצפים לשמוע הרצאות מעוררות השראה.

לימודים כמו פעם

אפשר ללמד אחרת?

היום, גם מורים יודעים, שכל אחד יכול ללמד אותנו דבר חדש, שלמידה עצמאית היא כלי בעל ערך רב ושעבודה משותפת תורמת גם ללמידה וגם לתהליך החיברות. בנוסף לכך, הידע שהיה בעבר מצומצם ומוגבל בנגישותו עבר אבולוציה מדהימה והיום הוא נגיש מאי פעם.

אבל, יאמרו המבקרים, יש באינטרנט כמות עצומה של ידע ומתוכה, אחוזים גבוהים של מידע מוטעה, מעובד, ערוך או לא מעודכן. כלומר, האתגר בלימודים במאה ה-21 הוא ללמד ילדים לחשוב בצורה ביקורתית ולזהות מקורות מידע אמינים. אז איך לומדים עכשיו?

 

למידה חווייתית

למידה חווייתית, דרך עשייה עצמאית, היא סוג הלמידה היעיל ביותר – הרבה יותר מאשר, למשל, מידע ששמענו בהרצאה או קראנו בספר. חוויות נרשמות בזיכרון שלנו וכל מה שקשור אליהן ברור, מובן ונגיש באמצעות הזיכרון. למידה חווייתית מערבת את התלמידים מתוך סקרנות ורצון וכך הם מעורבים גם בתהליך הלמידה.

בנוסף, ישנם בתי ספר שבוחרים ללמד את הילדים באמצעות פרויקטים בתחומים מעורבים ולא על פי חלוקה לנושאים ולמקצועות. כך למשל, פרויקט תליית תמונות בחלל תערוכה יכול לשלב למידה בתחומים רבים כמו אומנות, כלכלה, הנדסה, פיזיקה ועוד.

למידה חווייתית

למידה טכנולוגית

בעולם שבו לכל תלמיד יש מחשב קטן ורב עוצמה בתיק או בכיס, אין סיבה ואין תירוץ לא להשתמש ביכולות הטכנולוגיות שעומדות לרשותנו, כחלק מטכניקות למידה עדכניות. כך למשל יכולים התלמידים לחפש ידע בעצמם, ברשת האינטרנט, להרכיב סלי קניה באתרי קניות כדי להבין את הרעיון המתמטי של אחוזי הנחה ואפילו להיחשף בעצמם ליצירות אומנות במוזיאונים או להתנסות ביצירה או בבנייה בעזרת תוכנת מחשב או אפליקציה ייעודית.

יש כמובן מקרים של שילוב בין למידה טכנולוגית ללמידה חווייתית, כמו למשל עבודה עם מדפסת תלת מימד, שמהווה חוויה טכנולוגית.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים