איך כותבים פרק מתודולוגיה בעבודה אקדמית?

התבקשתם לכתוב עבודה סמינריונית או שאולי אתם בעיצומה של כתיבת תזה? בין כך ובין כך עליכם להכניס לעבודתכם המושקעת גם פרק מתודולוגיה. בפרק זה אתם צריכים להסביר ולנמק באילו מתודות השתמשתם, ומדוע בחרתם דווקא בה. לכן, שלב זה נתפס בעיני רבים לאימת כל הסטודנטים ובדרך כלל הוא גם המחסום העיקרי לכתיבה ולסיום העבודה האקדמית. אז אם אתם שואלים את עצמכם מזה מתודולוגיה בכלל, הגעתם למקום הנכון. בכתבה הבאה נסביר לפרטי פרטים על הפרק המתודולוגי וחשיבותו, מהם הכללים לכתיבתו ואיך לכתוב בצורה מנצחת שתכבוש את לבבות כל הבודקים.

 

מה הוא פרק מתודולוגיה?

פרק מתודולוגיה בעבודה אקדמית עוסק בפירוט של כלל העקרונות, שיטות הפעולה, ההגדרות וההנחות, שעשיתם במהלך העבודה שלכם. במילים פשוטות, בפרק זה תפרטו איך ניהלתם את המחקר שלכם, באיזה מתודות השתמשתם על מנת לענות על שאלת המחקר של העבודה האקדמית. בדרך כלל פרק המתודולוגיה יבוא מיד אחרי שאלת המחקר, ויכלול את כל החשיבה שהובילה את החוקר בעת ביצוע המחקר. בנוסף, יש לכלול בפרק זה טיעונים מדוע החשיבה הזו היא המתאימה ביותר. אז אם נסכם –  פרק מתודולוגיה הוא פרק המשלב את תוכנית המחקר והרציונל שעומד מאחוריה, בעזרת סימוכין מדעיים.

 

החשיבות בכתיבת פרק מתודולוגיה

לפרק מתודולוגיה יש תפקיד חשוב בעבודה אקדמית, מכיוון שישנה חשיבות גבוהה ביותר לתכנון נכון של המחקר ולבניית מתודולוגיות איכותיות שיתמכו בתוצאות המחקר. מחקר שבו התכנון חסר, עם כשל בבניית מתודולוגיה, ייחשב לעבודה פחות איכותית שתוצאותיו מוטלות בספק ולכן ניתן להניח שציון של עבודה כזאת לא יהיה גבוה במיוחד

 

אז איך כותבים פרק מתודולוגיה?

אז לאחר שהסברנו מה הוא פרק מתודולוגיה ועל חשיבותו, נשאלת השאלה איך כותבים פרק מתודולוגיה טוב ואיכותי שישאיר רושם על הבודקים.

 

  • מתחילים – שלב ראשון

ראשית, הפרק צריך לכלול את שיטות המחקר – כלומר, איך התבצע המחקר ואיך התבצע ניתוח התוצאות. שנית, על פרק זה לכלול הסבר מפורט ומנומק מדוע בחרתם להשתמש דווקא בשיטת מחקר שבחרתם על פני אחרות ומדוע זוהי הדרך הטובה ביותר לענות על שאלת המחקר. זכרו להשתמש בציטוטים וכן ובנימוקים מהעולם המדעי מחקרי, שכן הם ייתנו לבודקים את הרושם לעבודה יסודית ואיכותית.

 

  • שלב שני

לאחר מכן, יש להסביר ולנמק לגבי הכלים שאתם משתמשים בהם במהלך המחקר – בעזרת מה אספתם את המידע. יש מבחר גדול של כלי איסוף ויש לבחור את הכלי המתאים ביותר, שיעניק לנו את התוצאות האמינות ביותר. בנוסף לאיסוף המידע יש לציין את השיטות שתשתמשו בהם במהלך ניתוח התוצאות. בכל הקשור לבנייה ובחירה של מתודולוגיה –  בשלב זה יש לנתב את מרכז החשיבה.

 

  • כמעט סיימנו – שלב אחרון

לסיום יש לכתוב על המגבלות והקשיים (במידה ויש) באופן שבו המחקר אמור להתבצע, וכמובן איך החוקר מתכוון להתמודד איתם. כמו כן יש להסביר כל נושא ועל כל תחום שאולי לא יהיו מובנים לקורא הממוצע. למשל, אם יש שימוש במכשירים שעושים פעולה מורכבת, אתם נדרשים להסביר על אופן פעולתם. דבר זה ייצור רושם על הבודקים שבאמת חקרתם על שאלת המחקר שלכם לעומק.

 

לסיכום

לסיכומו של עניין, בכתבה זו עשינו היכרות מעמיקה עם הפרק המתודולוגי ועל העקרונות העיקריים בכתיבת פרק זה. זכרו את חשיבותו העצומה, יישמו את העצות של הכתבה, וקדימה – לעבודה. בהצלחה!

תלמיד

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים