איך להכין יין – בואו ללמוד

תמיד רציתם לדעת איך מכינים את אחד המשקאות האהובים בעולם? רוצים להתנסות בחוויה? בואו לשמוע עוד על תהליך ייצור היין, איך יוצרים יינות בצבעים שונים וטעמים שונים, ולמה טעם יין ישן הוא המשובח?

 

מהו בעצם יין?

יין בהגדרה הוא מיץ ענבים, שתסיסה שלו הופכת את הסוכר בענבים לאלכוהול. כשמגיע זמן הבציר, כשכבדות האשכולות משפיעה על ענפי הכרם, מגיע זמן הכורם, שעליו לעשות עבודה עדינה מדויקת לשם העברת הענבים ליקב ללא רקבון. הבציר נעשה גם ידנית, במעבר מגפן לגפן והורדת האשכולות עם מזמרה כשבשלו, ובאופן מכני על ידי טרקטור מחובר לבוצרת – סוג של מכונה ייעודית לבציר.

 

בציר – בדיוק בזמן

גם על מועד תחילת הבציר להיות מדויק, מחד לא מוקדם שכן על הסוכר בענבים להיות מספיק כדי לאפשר להם לתסוס, ומאידך לא מאוחר מידיי, כדי למנוע הצטמקות וקלקול שלהם, ולשם הימנעות פגיעת הגשמים בגפנים בסתיו. בנוסף, על הכורם להבחין אילו מאשכולות הענבים בשלים עקב חשיפה מספיקה לשמש, ואילו עדיין בוסר.

 

להוציא את המיץ

בעבר כמובן נהגו לדרוך ברגליים יחפות על הענבים, בגת שהיא סוג של בריכה. היום, נעשה שימוש במכונה ייעודית שמפרידה את הענף המרכזי באשכול הענבים, מועכת את הענבים ומשאירה את הקליפות והגרעינים שמשפרים את טעמו וצבעו של היין, ומאפשרות קיום חומרים נוגדי חמצון הטובים לבריאות האדם. כאן עובר מיץ התירוש תהליך המכונה תסיסה, ולכשיסתיים הסוכר יהפוך לאלכוהול, והמיץ – ליין.

 

שמרים ביין?

תהליך התסיסה לא קורה מעצמו, וכולל גם שמרים בתוף מכלי התירוש. כן בדיוק, השמרים מהם אופים חלות ועוגות ומכינים בירה, נמצאים גם על קליפות הענבים. לכן כבר בימים עברו ניתן היה להכין יין ללא צורך בהבנה עמוקה של ייצור היין.

כיום מתווספים שמרים באופן מלאכותי על מנת לקבל יין דומה בטעמו בכל הכנה. השמרים אוכלים את הסוכר, וכך נוצר האלכוהול יחד עם פחמן דו-חמצני שנפלט ויוצא מהמכל. בשמפניה למשל, מעוניינים בהשארת הפחמן הדו-חמצני לשם בעבוע היין.

 

יין אדום, יין לבן

יין אדום ייווצר משימוש בענבים אדומים והשארת קליפותיהם בתהליך התסיסה. יין לבן לעומתו, יכול להיווצר הן מענבים אדומים ללא השארת הקליפות היישר בעת הגעתם מהיקב, והן מענבים ירוקים. יין ורוד למשל יכול לצאת אם משאירים את הקליפות בתירוש משך זמן קצר.

 

טעם אחר

כמובן, בהתאם לזני הענבים יצאו טעמים שונים: ענבי קברנה סוביניון יזכירו טעם פלפל ירוק ושזיפים, מרלו יזכירו פטל-דובדבנים, שיראז ציפורן, קינמון ופלפל שחור.

 

לקראת הסוף

לאחר מספר ימים או שבועות, היין מוכן וכבר ניתן להעביר אותו לבקבוקים למכירה. אולם, ניתן להעבירו לשלב השבחה בחביות עץ אלון, שבהתאם למשך הזמן שישהה בהן, טעמו ישתבח.

 

אין טוב ממראה עיניים

אם אתם מחפשים ללמוד מקרוב ולהכין יין בעצמכם, כדאי לבקר באחד מהיקבים בארץ ולעבור חוויה יחד עם קרוביכם שתישאר אתכם לאורך זמן ומי יודע, אולי אפילו עד שתתחילו לשווק יין משלכם.

 

יין

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים