איך ללמוד הכל על תביעת עוגמת נפש לפני שמגישים אחת

"עוגמת נפש" היא צער שנגרם ללקוח מבעל מקצוע\משירות מסוים. אותו הצער יכול להיגרם בגין מעשיו של הנתבע, ולמעשה מדובר במונח עמום מבחינה משפטית, שכן מדובר בתחושה סובייקטיבית ואישית של התובע.

לפני שתגישו תביעה בגין עוגמת נפש – חשוב שתדעו כי קיים קושי משמעותי בהגשה ובהוכחה של תביעה המתבססת על עילה של עוגמת נפש. עם זאת, לא מדובר במשימה בלתי אפשרית, שכן ההגדרה בחוק קובעת כי עוגמת נפש מוגדרת כ"נזק שאינו ממון", ובית המשפט כגוף חוקתי שואף להוציא את הצדק אל האור.

 

הגשת תביעה בגין עוגמת נפש

כל אדם הסבור כי נגרמה לו עוגמת נפש רשאי לתבוע בגין עילה זו את הגורם ממנו הוא נפגע. תביעות בגין עוגמת נפש נבחנות בבית המשפט, ויש לשקול היטב את נסיבות התביעה לפני שתגישו אותה, שכן בית המשפט בישראל לא ממהר לפסוק פיצויים.

תביעות בגין עוגמת נפש נידונות בדרך כלל בבית משפט לתביעות קטנות (תלוי בסכום התביעה). בשל עמימות העילה, מומלץ כי התובע יסתייע בייצוג משפטי מקצועי. אם התייעצתם עם עורך דין והחלטתם להגיש תביעה, חשוב לדעת כי התביעה תצטרף לעילות אחרות שביכולתן להוכיח ולבסס את כתב התביעה ולהוכיח כי אכן נגרם לתובע נזק.

 

תביעה בשל עוגמת נפש – עניין סובייקטיבי

לפני שתגישו תביעה על עוגמת נפש, חשוב שתדעו כי מדובר בנושא סובייקטיבי, הנתון לדעתו של השופט ולהערכותיו המקצועיות. אם השופט יצדד בעמדתכם, גובה הפיצויים עדיין עשוי להשתנות בהתאם לאופי התביעה ולפרטים והיבטים נוספים.

בית המשפט מוכרח להשתכנע בצדקתכם, ובכדי לעשות זאת, מומלץ להיעזר בעורך דין מוסמך ומיומן, שינסח כתב תביעה מנומק ומפורט, אליו יצטרפו גם הוכחות ממשיות (תצלומים, הקלטות, וכדומה).

כתב התביעה צריך לכלול הסבר מפורט על הדרך בה נגרמה לתובעה עוגמת הנפש, ואם בית המשפט יסבור כי אכן נגרם נזק הסיכויים לקבלת פיצויים כספיים יגדלו. נזקים אפשריים בגין עוגמת נפש הם טרטור וטרחה, בזבוז זמן וכסף קיצוניים, ועוד.

 

גובה הפיצוי – בהתאם למידה ולחומרת הנזק

בכל הנוגע לפיצוי השופט בוחן היבטים כמו התנהגותו של הנתבע. האם הנתבע נהג בכם בחוסר כבוד, התחמק, וזלזל, או שמא עשה כל מה שהיה ביכולתו על מנת לפצות? בנוסף נבחנת גם התנהגותו של התובע – האם הוא ניסה להערים קשיים? האם התביעה שהגיש הייתה לא פרופורציונלית?

בית המשפט ידחה תביעה הדורשת פיצוי מוגזם, והתובע אף עשוי להסתכן בכך שתביעתו תידחה והוא יהיה מחויב בהוצאות המשפט. אל תנסו להפריז בגובה הפיצוי הנדרש, ובססו את טענותיכם בצורה המקיפה והמפורטת ביותר.

 

לסיכום

כל אחד יכול להיתקל בחייו ביחס מזלזל או בשירות לא הולם מכל ספק שירות ומכל בעל מקצוע. במידה ונגרם לכם נזק – אל תישארו עם זה לבד, ופנו לקבלת ייעוץ משפטי. בהצלחה!

מחלת נפש

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים