איך ללמוד ולייצר מחקר בצורה נכונה ואיכותית

סטודנטים? לקראתם הגשה של עבודת מחקר? הגעתם למקום הנכון. אנחנו פה כדי להקל עליכם את התהליך ולעשות סדר בתהליך העבודה, החל מבחירת הנושא ועד לכתיבה המושלמת ולציון המצוין. מחקר איכותני הוא מחקר מלא בדקויות וכולל בתוכו עבודה רבה. אבל כשמבינים את הדרישות ואת חלקי המטלה, הכול הופך לקל ופשוט יותר. הישארו אתנו כדי להבין איך עושים את זה נכון.

 

מחקר איכותני

מחקר איכותני הוא מחקר שמתבסס על ראיונות עם אנשים מתחום המחקר. מחקר כמותי, לעומתו, הוא מחקר שמתבסס על שאלונים עם תשובות ממוספרות. במחקר האיכותני המסקנות מתקבלות על פי הניתוח של הראיונות ולא על פי ניתוח של מספרים, כמו במחקר כמותי. יש תהליך ברור וידוע מראש עבור מחקר איכותני, כשנצמדים אליו, הדרך הופכת לקלה ומהירה.

 

נושא המחקר

כדי לבחור נושא למחקר איכותני, לא צריך לשבור את הראש. הנושאים הקרובים ללבכם, או אלה שאתם עוסקים בהם ביום יום, יהיו הנושאים הקלים ביותר למחקר עבורכם. בנושאים הקרובים לליבכם, רמת העניין והסקרנות יניעו אתכם, ובנושאים יום יומיים עבורכם, הנגישות תקל עליכם. כדי לקיים מחקר איכותני, הגישה לאנשים שתוכלו לראיין היא הבסיס. לכו בעקבות דרכי הגישה.

 

סקירת ספרות

במחשבה ראשונה לא תמיד נבין את גודל החשיבות של סקירת ספרות במחקר האיכותני, אך היא חשובה ביותר להמשך העבודה. חלק בלתי נפרד מהמחקר, מעבר לחקירה בשטח, היא הבנת הנושא לעומק. אם חקרו בעבר את מושא המחקר שלכם, או נושאים הקשורים אליו, המידע יכול להועיל לכם בפרספקטיבה על הנושא ואולי גם לשנות את הגישה שלכם לראיונות או המראיינים.

 

השערת המחקר

כדי לכתוב שאלון שייתן לכם בסיס לתשובות עבור המחקר שלכם, עליכם לנסח את השערת המחקר. השערת המחקר היא זאת שתגדיר מה בדיוק אתם מעוניינים לבדוק, להוכיח או לשלול במסגרת העבודה שלכם. הניסוח של השערת המחקר חייב להיות מדויק וקולע כדי למקד את הנושא לעניין אחד מרכזי שעל בסיסו ייכתבו שאלות הראיונות והניתוח שלהם.

 

ראיונות

הראיונות הם הבסיס העיקרי לעבודת המחקר. הניתוח של הראיונות הוא גוף העבודה והמסקנות צריכות להתבסס עליו באופן ברור. בכתיבת הריאיון שימו דגש על שאלות שיתנו מענה מושלם ומדויק להשערת המחקר שלכם. טיפ חשוב לראיון מוצלח: עשו מאמץ להתחבר למרואיין ברמה האישית. הקדישו דקות ספורות לשאלות אישיות שיחברו ויתנו בסיס טוב למענה איכותי בהמשך.

 

לסיכום

מחקר איכותני איכותי מתחיל בבחירת נושא שנגיש לכם, ועיקרו הוא ראיונות מנוסחים בצורה מדויקת ומותאמת להשערת המחקר. ניתוח הראיונות הוא החלק העיקרי בכתיבת העבודה עצמה ועליו מתבססות המסקנות. למרות כל זאת, הבסיס לעבודת מחקר טוב, היא דווקא סקירת הספרות, שמעניקה נקודת מבט מחקרית עשירה על נושא המחקר. אם קראתם עד פה, יהיה בהצלחה ☺

ללמוד ולהפיק מחקר

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים