איך ללמוד וללמד בעזרת לוח מחיק?

לוח מחיק גדול מהווה פתרון מיטבי להעברת מסרים ויזואלית בין מורה לתלמידיו, בין מרצה לקהל מאזיניו וכדומה. לוח גירים משמש ככלי ללמידה בכיתה במוסדות הלימוד כבר עשרות שנים וכיום ניתן למצוא גם מגוון סוגים נוספים של לוחות מחיקים בשימוש. כיום, משמש הלוח המחיק גם ככלי לארגון וסדר בבית העסק ובבית. במאמר זה נרחיב כיצד ללמוד וללמד תוך שימוש בלוח מחיק.

 

העברת מסרים באפן ויזואלי

באסטרטגיות הוראה לוח הוא אחד הכלים המרכזים להעברת מסרים ויזואלית ומשמש כמרכיב קריטי ללמידה מוצלחת. הדבר נובע מהיתרונות של האופן שבו חומרי הלימוד מועברים ונלמדים במגוון אמצעי ההוראה במקביל, לשם הגברת יכולת הקליטה של התלמידים. למידה חווייתית, רב-ערוצית ואינטראקטיבית, תוך שימוש עם לוח מחיק גדול יכולה לשפר את הפנמת החומרים.

 

יצירת עניין ומעורבות

ללמוד וללמד בעזרת לוח מחיק חשוב במיוחד במקצועות שעלולים להיחשב ,הן בעיני התלמידים והן בעיניי המורים בתור משעממים. ההפשטה של החומרים על הלוח יכולה לעזור ביצירת עניין בלמידה תוך גיוון אמצעי העברת המסר. פעולות הכתיבה על הלוח, המחיקה והכתיבה מחדש, תוך שמירת קשר עין עם הכיתה במהלך כל שלב יכולה להפוך את הלמידה לאקטיבית.

 

תכנון סדר יום ושגרת למידה

לוח מחיק יכול לסייע ללמידה גם כשהוא בשימוש ביתי באמצעות החדרת משמעת של מטלות לימודיות. כאשר ישנם המון משימות רבות במקביל כגון, שיעורי בית, עבודות להגשה ופרויקטים שונים ניתן להשתמש בלוח מחיק לשם תכנון המשימות ועשיית סדר בכל העומס. ניתן לכתוב משימות שונות עם טושים בצבעים שונים, לסמן תארכי דד ליין ולסמן מתי כל משימה בוצעה.

 

הפרעות קשה וריכוז

הדבר יכול להיות שימושי ויעיל במיוחד עבור לתלמידים צעירים ומבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז. על מנת להצליח במשימות לימודיות מומלץ לבעלי ADHD ללמוד בפרקי זמן קצרים עם הפסקות ביניהם. השימוש בלוח מחיק יכול לסייע להצגת התוכנית הלימודית ולתכנן את המטלות הלימודיות באופן מיטבי, תוך חלוקתן ליחידות קטנות ברות השגה.

 

למידה צילומית

המתמודדים עם קשיי קשב וריכוז לעיתים גם מפתחים כפיצוי כישורי למידה הבנויים על זיכרון צילומי ויזואלי. לכן עבורם ארגון המידע על הלוח כזיכרון ויזואלי, בין אם אמצעות טושים במגוון צבעים זוהרים או בהוספת תמונות, טבלאות, תרשימים או הדבקת פתקים יכול לסייע להם להפוך את המידע למעין זיכרון צילומי ולסייע להם רבות בתהליך הלמידה והפנמת החומר.

 

לוח מחיק ללמידה טובה

לסיכום הנושא, לוח מחיק הינו כלי לימודי מרכזי בכיתה ומחוצה לו. כפי שציינו, ללוח מחיק חשיבות גדולה לתלמידים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז והם יכולים לסייע לפיתוח תחושת מסוגלות ואחריות ללמידה. הלוח המחיק למעשה מזמין את המשתמשים, ילדים ומבוגרים כאחד להיות אקטיביים ולהתנסות בלמידה רב ממדית ולפתח מיומנויות של ארגון וסדר.

מורה

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים