איך ללמוד להיגמל מתרופות נרקוטיות

במרבית המקרים, ובמינון הנכון, תרופות יכולות לסייע לנו להבריא ולהקל על הכאב.

עם זאת, ישנה תופעה של שימוש לא נכון בתרופות, אשר עלול להוביל להתמכרות, ולה מחיר כבד על חיים האישיים והמקצועיים כאחד.

אז כיצד ניתן להיגמל מהתמכרות זו?

 

ראשית, לאלו תרופות אפשר להתמכר?

ישנם שלושה סוגים עיקריים של תרופות אליהם ניתן לפתח התמכרות – כלומר להגיע למצב בו האדם ממשיך להשתמש בתרופה ואף להגביר את השימוש בה, גם כאשר אין לו צורך רפואי לכך:

משככי כאבים 

ההתמכרות יכולה להיות לתרופות המוכרות ביותר כמו אקמול או אדוויל, ולהתקדם לתרופות נרקוטיות כמו מורפיום, פרקוסט, אוקסיקונטין ועוד. שימוש לא מבוקר בתרופות אלו, פוגע בסבילות של הגוף כלפי הכאבים, ובכך מעלה את הרף לו הגוף זקוק כדי להרגיש את השפעת התרופה. תהליך זה גורם ליצירת תלות של האדם בנטילת משכך הכאבים, וכדי לטפל בהתמכרות ניתן לעבור גמילה מתרופות נרקוטיות.

 

כדורי שינה וכדורי הרגעה 

תרופות מסוג זה לרוב ניתנות לאנשים הסובלים מבעיות שינה, חרדה או לאחר משבר קשה בחיים האישיים. ההתמכרות לתרופות אלו נפוצה ביותר, מאחר וסוגים רבים ישנם חומרים המעלים את הסיכוי להתפתחות של התמכרות. בנוסף, כאשר נוטלים תרופות אלו באופן לא מבוקר, בדומה למשככי הכאבים, ישנה סכנה של התמכרות מאחר והגוף מתרגל לחומר וזקוק לכמות גדולה יותר על מנת להרגיש את השפעותיו.

 

תרופות ממריצות 

תרופות אשר תורמות להגברת ערנות ולטיפול בהפרעות קשב וריכוז. בחלק מתרופות אלו ישנם חומרים ממריצים, אשר נמכרים באופן לא מבוקר ונמכרים כסמי רחוב (למשל ריטלין וקונצרטה).

 

כיצד ניתן לזהות התמכרות לתרופות נרקוטיות?

אנשים המכורים לתרופות, לעיתים קרובות נוטים לשלב יחד עם נטילת התרופות צריכת אלכוהול, כדי להגביר את השפעת התרופה. התנהגות זו יכולה להצביע על עליית רמת הסבילות של הגוף לתרופה. זהו אחד מסימני האזהרה המשמעותיים ביותר להתמכרות לתרופות. בנוסף, מכורים יפעלו להשגת התרופה תוך וויתור על אמות מידה של מוסר והתנהגות רציונלית. למשל, אנשים אלו יהיו מוכנים לגנוב, לזייף מרשמים ולרמות את הרופאים על מנת לקבל את התרופה.

 

כיצד נראה תהליך הגמילה?

על תהליך הגמילה להיערך בסביבה מבוקרת, לצד רופאים ואנשי מקצוע אשר מנוסים בכך. התהליך עצמו מתבצע באופן מתוכנן ומופקד, תוך מתן תשומת לב לתסמיני הגמילה וטיפול בתופעות לוואי אפשריות. תהליך הגמילה מתרופות נרקוטיות הינו מורכב ומאתגר, אשר דורש מסגרת סיוע נפשית ופיזית.

 

לסיכום

התמכרות לתרופות נרקוטיות אינה עניין של מה בכך. התמכרות זו עלולה לפגוע נואשות באיכות החיים של המכור, לדרדר את חייו האישיים, המשפחתיים והמקצועיים. במידה ואתם מרגישים כי פיתחתם תלות בתרופה ללא קשר לתועלת הרפואית שבה, עליכם לפנות לעזרה ובמקרה הצורך לעבור תהליך גמילה מקצועי ומתאים.

קופסת כדורים

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים