איך ללמוד להיפטר מאכילה רגשית

האכילה הרגשית היא אכילה כפייתית בעלת אפיון של זללנות.

מדובר על תופעה בלתי נשלטת שנועדה לספק צורך או חסך רגשי.

המאמר יפרט איך ללמוד להיפטר מאכילה רגשית.

 

מהי האכילה הרגשית?

אכילה רגשית היא בעיה ממנה סובלים כ-40% מהאוכלוסייה. המחלה באה לידי ביטוי בזלילה כפייתית הנעשית בהסתרה. כלומר, אנשים אלו נוטים להחביא אוכל ולאכול אותו בסתר, לחוות התקפי זלילה בשעות מסוימות, לאכול לבד, לסלוד מעצמם, לחוש אשמה לאחר שהם אוכלים ולהיכנס לדיכאונות מכך. השעבוד לאוכל גדול מהם. מבחינה פיזית התופעה גורמת להשמנת יתר שמסכנת את חיי האכלנים. האכילה הרגשית היא למעשה התמכרות לאוכל מכיוון שלאחר סיפוק הצורך הרעבתני מגיעים לסיפוק בדיוק כמו שימוש בסמים.

 

הגורמים לאכילה רגשית

הסיבות לאכילה רגשית יכולות לנבוע מבדידות, אכזבה, דיכאון, מתח נפשי, שנאה עצמית, תחושות שליליות כתוצאה מחוויות קשות ודימוי גוף נמוך. ביחד עם זאת, אנשים מסוימים יאכלו כאשר ישעמם להם או כדי לכפות על מצב רוח רע. אחרים יקומו באמצע הלילה ומחוסר יכולת להירדם, פשוט יאכלו. בין היתר הרגלי אכילה לא נכונים, שעות עבודה ממושכות, לחץ בלימודים, קצב חיים אינטנסיבי וסיבות סביבתיות אחרות גם הן ישפיעו על האכילה הרגשית.

 

איך לומדים להיפטר מאכילה רגשית?

לא פעם אנו נתקלים בכתבות או טיפים שיסייעו להימנע מאכילה רגשית. למשל, עיסוק בפעילות ספורטיבית, נשימות עמוקות, אמבטיה חמה, התעסקות עם תחביבים והתרחקות מהמקרר. הבעיה היא שבאכילה רגשית אין שליטה בדחפים בדיוק כמו בכל התמכרות. גם הסטיגמה על שמנים שאם הם יסגרו את הפה הם ירזו היא לא נכונה, כיוון שהשמנה היא מחלה ולמעשה הפכה למגיפה במדינות המערביות. כשמדובר בהשמנה רבים פונים לניתוחי קיצורי הקיבה או לנטילת תרופות שיתנו להם תחושת שובע, אך ככל הנוגע לאכילה רגשית המצב מחייב טיפול נפשי ומעקב תזונתי רפואי. רק בצורה כזו המטופלים מסתגלים להרגלי האכילה ומקבלים את עצמם. הטיפול הנפשי מאפשר להם להתגבר על חסכים ולמלא בצורות אחרות את צרכיהם הרגשיים על מנת שאורח חייהם ישתפר.

 

מה ההבדל בין בולימיה לאכילה רגשית?

הסיבות לשתי התופעות דומות ומונעות משנאה עצמית ודימוי עצמי נמוך. על אף זאת, בסופו של התקף האכילה וחוסר השליטה, הבולמים מנסים להוציא את האוכל מתוכם באמצעות הקאות, חוקן, תרופות משלשלות, ספורט מסיבי או צום עד להתקף הבא. בנוסף הבולימיה מתפתחת בגיל ההתבגרות ולאכילה רגשית אין גיל. לפיכך, בין אם מדובר על בולימיה ובין אם על האכילה הרגשית, הטיפול הוא חלק משמעותי בהחלמה. לאור העובדה שבשני המקרים מדובר בהתמכרות מומלץ לפנות למכון מקצועי המטפל בבעיות מסוג זה, עם צוות מקצועי, מסור ומנוסה, ליווי של דיאטנית, פסיכיאטר וצוות העוסק ברפואה ובשיקום. ככל שמקבלים טיפול מוקדם יותר, כך יהיה ניתן להתגבר על התופעה בצורה טובה יותר.

דופק לב

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים