איך לסכם מאמר אקדמאי בצורה הכי נכונה ומהירה?

סטודנטים רבים נדרשים במהלך התואר לקרוא הרבה מאמרים אקדמאיים ולסכם אותם כחלק מהלימודים או לקראת בחינה.

לרובם יש קושי רב בסיכום וקריאת כמויות כל כך גדולות של חומר, במיוחד שהוא כתוב בצורה אקדמאית עם מילים גבוהות ומשפטים סבוכים.

נעבור על מספר דרכים שיעזרו לכם להפוך את הסיכום למהיר, תמציתי וכמובן איכותי.

 

טיפים ראשונים

  1. נקרא את כותרת המאמר, את כותרת המשנה או המבוא למאמר והפסקה הראשונה, ואז נעבור לפסקת הסיכום. מסתבר ששם נמצא רוב החומר והנושא הכללי של המאמר, ובזכות כך נבין את הנושא הכללי ואת מהלך המאמר.
  2. נרשום לעצמנו (או אפילו נקליט) סיכום קצר של מה שקראנו, במילים פשוטות ובבהירות.
  3. נתחיל בלרשום את הסיכום, ואחרי 2- 4 משפטים, נחזור ונקרא את המאמר כולו במהירות, נבין את החומר אך לא נתעכב על כל דבר שלא הבנו כיאות.
  4. כעת נחזור שוב ונשלים את הסיכום שהתחלנו לכתוב.

 

השיטה הזו יעילה במיוחד למאמרים באנגלית, ולמי שקצת מתקשה באנגלית שיטה זו תעזור במיוחד, מכיוון שהכותרת וההתחלה של המאמר הם לב המאמר, ותרגום נכון והבנה שלהם יועילו מאוד לתהליך של סיכום מאמרים אקדמאיים.

 

מבנה של מאמר אקדמאי

תקציר המאמר

התקציר בנוי לעיתים קרובות בצורה מאוד מסודרת ושבלונית- יש כמה כללים בכתיבתו: בהתחלה יש תיאור על המאמר עצמו ומהו הנושא העיקרי של המאמר. אחר כך יש את הסיבות למאמר ולמחקר שעליו בנוי המאמר, כלומר מה גרם לאותו חוקר לעשות את המחקר, מהו הפער או העניין שגילה החוקר בתחום זה. אחר כך מתוארת השיטה או הסדר שבו התבצע המחקר, ולקראת הסוף מה גילו במחקר, מה חידש המחקר והאם התוצאות ענו על שאלת המחקר. ניתן לראות שקריאת התקציר והבנתו תועיל לנו מאוד בסיכום המאמר.

 

המאמר עצמו

כמו בתקציר המאמר כך גם במאמר עצמו – החלוקה מאוד דומה ויש סדר לדברים:

בתחילת המאמר יכתבו את המבוא, ובו יכתבו בין היתר את המקורות למאמר- האם הוא לקוח ברובו מהספרות, מניסויים שנערכו, מתצפיות או מקור אחר. אחר כך יכתבו איך נעשה המחקר, כלומר מהי השיטה ודרכי הפעולה שננקטו, אחר כך יגיעו התוצאות של המחקר ולבסוף  דיון וסיכום.

 

מה חשוב שיהיה בסיכום מאמר אקדמאי?

יש להעביר את המסר של המאמר עצמו בקצרה, בתור סיכום של עיקרי הדברים ובלי התעכבות על פרטים שוליים. איך תעשו זאת? ראשית יש להבין את המבנה של מאמרים אקדמאיים ולקרוא בעיון רב יותר את החלקים המשמעותיים במאמר. שנית, קראו בעיון וריכוז מספר פעמים את החלקים החשובים כדי לסכם אותם בצורה מקצועית. בנוסף, תוכלו לסמן משפטי מפתח שנראים לנו חשובים ולחזור אליהם.

מחפשים חברה שתסכם לכם את המאמרים בצורה מקצועית? היכנסו לאתר.

מסך וכובע

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים