איך מעצבים סביבה לימודית מתאימה ללימודים

בשנת 2020 אנו רואים יותר בתי ספר מעצבים סביבה לימודית מתאימה ללימודים, מחקרים רבים מראים כי העברת מסרים בצורה חוויתית מגבירה לתלמיד את המוטיבציה ללמידה, להגיע לבית הספר ולהיות שותף בפעילויות חברתיות. הסביבה הלימודית לא מסתכמת רק בכיתת האם אלא מדובר גם במסדרונות, בחצר בית הספר, אולם ספורט, טריבונות וסביבת בית הספר.

 

גם ללמוד וגם לעשות את זה חוויתי – נשמע לי מוזר..

כמו שכבר אמרנו בפסקת הפתיחה, יש קשר ישיר בין עיצוב סביבה לימודית בבתי ספר למוטיבציה מוגברת אצל הילד. באמצעות עיצוב סביבת הלימודים נוכל להפוך כל חלל בבית הספר מחלל מת ואפור לחלל צבעוני ומזמין. בבתי הספר בארץ ניתן למצוא עשרות שטחים מתים, אזורים שבשניה הופכים למחששות בית הספר ומועדים לפורענות, נוכל להנגיש אותם לתלמידים. נוכל לעצב מקומות הלאה ולהעשיר אותם בתכנים, גם בצורה ויזואלית, גם קולית וגם מוחשית. עיצובים בסגנון הזה מגבירים את חוט המחשבה אצל הילד וגורמים לו לנסות ולהתפתח. בנוסף ממחקרים עולה כי יש קשר בין עיצוב סביבה לימודית לקשרים חברתיים פורים.

 

 

סגנונות עיצוב סביבה לימודית:

נוכל למצוא אין ספור סוגים של סגנונות עיצוב סביבה לימודית, ויזואלים דרך מוחשיים ועד קוליים.

 

תחנת יועצת זוגית – אחת מהדרכים הטובות ביותר לפתח את חוט המחשבה של ילד היא בעזרת משחק. משחק זה ניתן לשחק כזוג וכקבוצה. כל זוג חברים מעלה את בעיותיהם והם מנסים למצוא פתרון ביחד. נוכל לראות בתחנה זו שיתוף פעולה רב, פיתוח מסוגלות וטכניקה.

 

חצר המשחקים – ניתן לעצב את חצר המשחקים במגוון צורות, אחת מהדרכים הנפוצות ביותר היא יצירת משחקים בחלל. ניתן ליצור משחקים בסגנון "המירוץ למיליון" אשר שולח את התלמידים למסע שלא נגמר, בו יוכלו לגלות, להחכים ולחזק את הקשרים החברתיים שלהם. בעידן בו הילדים לא מוכנים לשחרר את האייפון זה נשמע כמו משחק טוב.

משחק נוסף שאפשר לשחק הוא סולמות ונחשים כל מה שנצטרך זה גיר, קוביות וכמה כלי משחק גדולים.

תלמיד

 

סביבת לימודים תורמת משמעותית להתפתחות הילד

מחקרים רבים מקשרים בין סביבת לימודים תומכת ומעוצבת לבין התפתחות הילד. ניתן לראות במקומות בהם הייתה סביבת לימודים תומכת ומעוצבת: אינטליגנציה רגשית גבוהה בקרב התלמידים, עלייה ברמת המוטיבציה ללימודים, התפתחות קוגניטיבית ועוד. בנוסף, סביבת לימודים מעוצבת עוזרת לילד להעריך את המקום בו הוא נמצא, בכך גורמת לו להשקיע בבית הספר ופעילותו גם לאחר שעות הלימודים, מה שמלמד את התלמידים אחריות.

עיצוב סביבת לימודים דורשת תכנון רב, תוך כדי התחשבות בשטח הקיים, חזון בית הספר ורצונם של ההורים, תלמידים ומורים. קשה לרצות את כולם, לכן מדובר במלאכת מחשבת של ממש שבסופו של יום תוביל לתהליך של שינוי גדול בבית הספר. בית הספר ממול כבר התחיל, מה איתכם?

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים