איך להגיש בקשה לגביית חוב בהוצאה לפועל

 תחום ההוצאה לפועל הינו מורכב וסבוך.

ישנם שלל מינוחים משפטיים כמו זוכה, חייב, גבייה, שטר חוב ועוד, שלאזרח מן המניין כולם נשמעים כמו שפה מקצועית ומסובכת.

הרבה פעמים, אנשים אשר מעוניינים להשתמש בשירותי הוצאה לפועל, נרתעים מן הבירוקרטיה המורכבת או מסתבכים בנפתוליה.

במאמר שלפניכם, ננסה לעשות סדר בדברים ולדון בשאלה – איך להגיש בקשה לגביית חוב בהוצאה לפועל.

 

מהי הוצאה לפועל – דברים שצריך לדעת

עו"ד הוצאה לפועל לומדים שנים רבות בשביל להפוך למומחים בתחום, ויחד עם זאת ננסה לעשות סדר קל בדברים כדי לתת לכם מושג.

רשות האכיפה והגבייה הינה רשות ממשלתית תחת משרד המשפטים, אשר אחראית על אכיפת החלטות שיפוטיות בעניינים כספיים, לרבות חובות וקנסות. תחתיה, יושבת לשכת ההוצאה אל הפועל, אשר תפקידה לממש ולאכוף הלכים אזרחיים של גביית חובות, שעבודים וכד', לטובת נושאים אשר בעגה המקצועית נקראים "זוכים".

כלומר, הזוכה פונה אל לשכת ההוצאה אל הפועל במטרה שזו תאכוף את החיוב שנפסק בידי ביהמ"ש על החייב, ולמעשה החייב לא יוכל להתחמק מתשלום החוב וייאלץ לפרוע אותו. כמובן שללשכת ההוצאה לפועל ישנם כלים שונים בשביל להתמודד עם חייבים אשר מסרבים לפרוע את חובם, אולם עליהם לא נפרט כיוון שהם נושא למאמר בפני עצמו.

 

לשכת ההוצאה לפועל – סמכות חוקית

ככל רשות ממשלתית, או בעגה המקצועית, רשות מנהלית, לשכת ההוצאה לפועל צריכה לפעול מתוקף הסמכה מפורשת שניתנה לה במסגרת החוק, קרי, לפי עיקרון "חוקיות המנהל". לשכת ההוצאה אל הפועל פועלת מכוח חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967, אשר מפרט לעומק את כל ההליכים השונים הנדרשים.

 

איך להגיש בקשה לגביית חוב בהוצאה לפועל?

כמובן שמדובר בנושא סבוך ומורכב, ועל כן באופן כללי מומלץ להיוועץ בעו"ד הוצאה לפועל המתמחה בכך.

בהנחה ונפסק לטובת זוכה כי הוא אכן כזה, ובבעלותו שטר חוב או פסק דין המאשרים זאת, באפשרותו לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל, בשביל להתחיל את ההליך. לצורך כך, עליו לזמן תור מראש באמצעות הטלפון או אתר האינטרנט, ולגשת לאחת מלשכות ההוצאה לפועל ולפתוח תיק, בהתאם לסוג המקרה שאליו הוא פונה.

 

סוגי התיקים בהוצאה לפועל 

כמובן שכל מקרה שונה, אך בין התיקים השונים ישנם תיקים למזונות, משכון, פסק דין כספי, פסק דין צו עשה, תובענה על סכום קצוב ותיק שטרות והמחאות – ולכל אחד מאפיינים והליכים שונים. לאחר פתיחת התיק, נשלחת לבעל החוב אזהרה המודיעה על פתיחת התיק.

במידה ובאפשרות החייב לפרוע את החוב – הוא יעשה זאת. במידה ולא – הוא נמצא בתקופת אזהרה אשר בתומה לשכת ההוצאה לפועל תוכל להתחיל ולנקוט כנגדו בהליכי גבייה שונים, שכאמור, משתנים בהתאם לתיק.

 

לסיכום

על קצה המזלג, ניתן לראות שמדובר בתחום מורכב מאוד אשר מסתעף להמון תתי תחומים וסעיפים. אמנם הליך הגשת הבקשה לגביית חוב אינו מורכב, אך כל השלבים שמגיעים לאחריו מורכבים. על כן, מומלץ מאוד להיוועץ בעורך דין מומחה לצורך העניין.

כלי משפט

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים