הטרדה מינית במהלך לימודים והשלמת בגרויות

פגיעה מינית היא תופעה קשה אשר יכולה לפגוע ולצלק את נפש הנפגע. לעיתים הפגיעה יכולה להתרחש במסגרות לימודיות ממוסדות וכאלה להשלמת בגרויות, גם כאלה בהן לומדים קטינים.

 

פגיעה מינית בקרב ילדים ונוער

פגיעה מינית תוגדר ככל סוג של פעולה מינית או אף ניסיון לפעולה כזו, בין אם מדובר בפעולה פיזית או מילולית. הפעולה תיחשב לפגיעה כאשר תיעשה ללא הסכמה מצד הנפגע או הנפגעת, בצורה של כפייה או אלימות, או במידה ומדובר בניצול יחסי מרות.

ישנה הבחנה בין סוגי פגיעות מיניות: הטרדה מינית, תקיפה מינית, אונס, בעילה אסורה, מעשה סדום. כמו כן, קיימת הבחנה בין גיל הנפגע: פגיעה מינית – בגירים, פגיעה מינית – ילדים ונוער. סוגי ההבחנות השונות יקבלו התייחסות משפטית שונה. כשמדובר בקטינים, הפגיעה יכולה להשפיע בצורה אחרת ואף קשה יותר מבגירים, וכן יכולה לפגוע בהתפתחות הקטין או הקטינה. לפי נתונים של איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בישראל, עד גיל 12 שיעור הבנות החוות פגיעה מינית שווה לשיעור הבנים. פגיעות מיניות בקטינים יכולות להיות במסגרות שונות בהן הם שוהים, לעיתים אף מסגרות לימודיות.

 

ניצול יחסי מרות

כשמדובר בפגיעות מיניות במסגרות לימודיות, לעיתים הן יהיו בעלות אופי של ניצול מרות. ניצול מרות כלפי קטינים במסגרות הללו יהיה כאשר הפוגע או הפוגעת יימנו על צוות בית הספר והפגיעה תופנה כלפי אחד או אחת מהתלמידים.

 

הגשת תלונה

כאשר בוצעה עבירת תקיפה מינית, מומלץ להגיש תלונה כמה שיותר בסמוך לזמן התרחשות האירוע. ככל שעובר הזמן, הראיות עלולות להיפגע והסיכוי להרשעה עלול לרדת בהתאמה. תלונה מיידית תוכל אף לעזור ולמנוע הישנות של פגיעות נוספות על ידי הפוגע. בנוסף לכך, קיים חשש כי חוק ההתיישנות לא יאפשר המשך הליכים משפטיים כנגד הפוגע. כאשר מדובר בפגיעה בקטין, ניתן לפעול במגוון צורות משפטיות עד גיל 35. במידה והפגיעה נעשתה במסגרת הלימודים והשלמת בגרויות, לאחר הגשת התלונה ובעת הליך הבירורים המשפטיים, ניתן יהיה לדבר עם צוות ההוראה ולבקש להרחיק את החשוד מסביבת הנפגעים. על בית הספר להבטיח את שלומם של התלמידים גם במקרים אלו.

 

השלכות הפגיעה על המשך הלימודים

נפגע או נפגעת החווים תקיפה מינית במסגרת לימודיהם יכולים לחוות ירידה בתפקוד ובהישגים הלימודיים. זאת בנוסף להשלכות נוספות של תקיפה מינית היכולות להתבטא במישורים שונים. התלמיד או התלמידה עלולים לבקש שלא לחזור לאותה המסגרת בה נפגעו כתוצאה מתגובה פוסט טראומטית לאירוע. פגיעה בהישגים הלימודיים יכולה להיות בעלת השלכות עתידיות על התלמיד או התלמידה. על כן, יש לתת את הקשב הנדרש לנפגעים ולסייע להם במידת האפשר לשוב לסדר חייהם ולהשלים לימודיהם בצורה המיטבית. ליווי וסיוע מצד ההורים והן מצד צוות בית הספר, יוכלו להשפיע לטובה על הנפגעים ולסייע להם בצורה רבה בכך. החשיבות בהמשך הלימודים אינה רק בהיבטי הצלחה כי אם בהמשך השגרה עבור הנפגע או הנפגע. השגרה יכולה לסייע להם בתהליך השיקומי מהפגיעה, גם כאשר מדובר במסגרות לימודים כמו השלמת בגרויות.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים