התמודדות עם בעיות זיכרון

זיכרון הוא נושא מיוחד, כולנו זוכרים אך בצורה אחרת, בדרכים שונות ואף דברים שונים. הדבר המוזר ביותר הוא היכולת שלנו לשנות את הזיכרון. אך לא כולנו מסוגלים לזכור באותה רמה, לחלקנו זיכרון מדהים, לחלקנו לא, חלקנו בעלי זיכרון צילומי וחלקנו בעלי סוגים אחרים. אז כיצד נשפר את הזיכרון שלנו ואיך נתמודד עם בעיות זיכרון? במאמר הקרוב נעסוק בשאלה ונראה דרכים שימושיות לשיפורו.

 

כיצד נוצר זיכרון

זיכרון כמו כל דבר אחר בתודעה שלנו, מתחולל במוח. שם, לאחר כל דבר שנעשה, נשמע נריח, נאמר וכו' יגרום ליצירה של קשרים בין נוירונים במוח שלנו. הנוירונים פועלים באופן עצמאי יחסית. למעשה ישנם חוקרים ופילוסופים הגורסים כי לא קיים לנו רצון חופשי מתוך ההבנה של הצורה בה הנורונים הללו עובדים, אך זהו נושא למאמר אחר. כל קליטה סנסורית(חושית) תגרום לתגובת שרשרת בנוירונים, ואלו יגרמו את תחושת המחשבה או הזיכרון.

בנוסף, הזיכרון מתחלק לזיכרון טווח ארוך וזיכרון לטווח קצר. אלו, "מאוחסנים" מקומות שונים במוח וגם שם היכולת של כל אינדיבידואל היא שונה. למשל, ניסוי שנעשה על גורילות הראה שהזיכרון לטווח קצר שלהם טוב בהרבה משלנו.

 

התמודדות עם בעיות זיכרון

 

אז מהן הדרכים היעילות ביותר להתמודדות עם בעיות זיכרון? בין אם אתם סטודנטים בלימודי עריכת דין פלילי, פנסיונרים, תלמידים בבית ספר, עצמאיים או סתם חובבים של למידה. 

מדיטציה-

זיכרון לטווח קצר הוא סוג של "פנקס" של המוח שלנו, ושם מאוחסנים זכרונות לזמן קצוב. כאשר תשמעו שם של אדם מסויים או כתובת של מקום מסויים תוכלו לזכור אותו עד אשר הזיכרון לא יהיה רלוונטי יותר ולכן "ישוחרר", אך במידה והזיכרון חשוב הוא יעבור לזיכרון לטווח ארוך. מחקרים מראים כי מדיטציה מסוג מיינדפולנס יכולה לשפר את הזיכרון לטווח קצר שלנו. המשתתפים במחקר הראו שיפור בזיכרון לאחר תרגול של כשבועיים של תרגול מיינדפולנס. 

 

פירות יער-

לפי מחקר של אוניברסיטת רדינג, אכילה של פירות יער כמו אוכמניות, פטל וכו', פרק של לפחות שלושה שבועות יכולה לעזור לבעיות זיכרון. מחקר נוסף, הראה כי אכילה של פירות יער יכולה לעקב מצב של הדרדרות בזיכרון, במחקר נבדק הזיכרון של אחיות המבוגרות מגיל 70 והראה שאכילה של פירות יער מאט את איבוד הזיכרון. שימו לב כי המחקר מומן על ידי איגוד פירות יער לכן הוא בעייתי. אולם, אוכמניות הן בעלות חומרים מיוחדים הפועלים על המוח ועדיין מומלץ לאכול אותן כדי להתמודדת עם בעיות זיכרון.

 

 

אימון הגוף-

מחקרים על עכברים ובני אדם המתאמנים באופן קבוע הם בעלי זיכרון טוב יותר. בנוסף, אלו המקפידים עם אורך חיים הכולל אימוני כושר, מראים ירידה באיבוד הזיכרון ובהתמודדות עם בעיות זיכרון למינהן. כמובן שלאימון הגוף יש השפעות חיוביות רבות על הגוף, אך המוח מפיק מהן יותר מכל חלק אחר בגוף. לכן, מומלץ לשמור על אורך חיים הכולל אימוני כושר לא רק כדי להראות טוב אלא גם כדי לזכור טוב.

 

משחקי מחשב-

אנשים המשחקים משחקי מחשב הראו שיפור ביכולות כמו פתרון בעיות מורכבות ושיפור בזיכרון. זאת מדענים אומרים, כתוצאה מהיכולת של משחקים אלו להפעיל את המוח ומכך לשמור על "הכושר" שלו. אנשים בכל שכבת גיל המקפידים להפעיל את המוח שלהם בדרך כלל יהיו בעלי זיכרון טוב יותר. ויהיו חסינים יותר למחלות הפוגעות בזיכרון. שמו לב כי לא רק משחקי מחשב יעזרו בשמירה על הזיכרון, גם משחקים כמו שח-מט וגו הדורשים עבודה של המוח ישמרו וישפרו את הזיכרון של אלו העוסקים בהם.

 

אימון למוח

שינה טובה-

כמו שכולנו כבר יודעים, אין תחליף לשינה טובה ועמוקה. אמנם, כל אחד זקוק לכמות זמן שונה של שינה, בשעות שונות וכו'. אולם, כולם זקוקים לה שכן ללא שינה לפרק זמן ארוך מספיק נמצא עצמו לא בין החיים. שינה מאפשרת למוח "לתקן" את עצמו ומאפשר לעצמו ליצור קשרים בין הנוירונים שלו בצורה יעילה יותר. לכן, שינה טובה היא בין המרכיבים החשובים ביותר בהתמודדות עם בעיות זיכרון. 

 

שיפור הזיכרון

כל מה שציינו עד כה – שינה טובה, משחקי מחשב, אימון הגוף, אוכל ומדיטציה הם פעולות שעוזרות באופן עקיף להתמודדות עם בעיות זיכרון.

בנוסף לכל אלו, אנו רוצים כעת להתייחס לדרכים ישירות לשפר את הזיכרון, בעזרת מה שנקרא אימון למוח – טכניקות ומיומנויות לשיפור הזיכרון. אם אתם מעוניינים במידע נוסף לשיפור הזיכרון ניתן להכנס לכאן – טיפים לשיפור הזיכרון.

 

  1. הכל מתחיל עם אמונה

על מנת לשפר את הזיכרון, הדבר הבסיס ביותר הוא לדעת שהמוח שלנו יכול לזכור הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. חשוב להחליף את המשפטים השגורים בשפה שלנו כמו "אני גרוע בשמות", "אני לא זוכר כלום", "הזיכרון שלי גרוע", "אני שוכח כי אני זקן" במשפטים כמו "אני יכול להשתפר" "אני יכול ללמוד לזכור יותר טוב", "אני אמנם פחות טוב בשמות אבל בנגינה אני מעולה".

ההבנה שהדיבור הפנימי שלנו משפיע באופן ישיר על היכולות שלנו היא קריטית.

אם תגידו שאתם גרועים בזכירת שמות – אתם באמת תהיו גרועים.

אם תגידו שאתם יכולים ללמוד לזכור שמות ומושגים יותר טוב – אתם באמת תצליחו יותר.

 

  1. טכניקה לזכירת שמות

זה כנראה המשפט הנפוץ ביותר בפגישה שנייה בין שני אנשים – "וואי אני מצטערת אני גרועה בשמות, תוכל להזכיר לי את השם".

אז מה עושים? איך זוכרים שמות?

  • תשומת לב לשם של האדם שמולנו – האמת היא, שבמרבית המקרים לא שכחנו איך קוראים לאדם שמולנו, אלא מלכתחילה לא הקשבנו! כשאנו מבצעים הכרות חדשה, יש לנו נטייה לשאול לשם האדם שמולנו ומיד להמשיך הלאה – טעות חמורה! במקום זאת, כאשר אדם אומר לכם את שמו, הקדישו לכך תשומת לב. תשאלו אותו מה המשמעות של השם, תחזרו על השם שלו בקול, ותאמרו את שמו בלב. אם תעשו זאת, אתם מגדילים את הסיכויים שלכם לזכור את שמו בעשרות אחוזים.
  • טכניקה לזכירת שמות – יש מספר טכניקות מפורסמות לזכירת שמות. נציין כמה דוגמאות. אפשרות אחת, היא לאחר ששמעתם את השם, לדמיין את השם של האדם שמולכם ממש טבוע על המצח שלו, בצבע שלדעתכם מאפיין אותו. אפשרות שנייה, היא להעזר בפירוש השם של האדם, ולדמיין את הפירוש על גבי הגוף של האדם. למשל. אם קוראים לבחורה שמולנו "תמר" ואנו מבחינים שיש לה שיער מיוחד, נדמיין זר תמרים מונח לה על הראש.

 

  1. תרגול יום- יומי

בעזרת ספרים ואפליקציות, אתם יכולים ממש לאמן את המוח בצורה יום-יומית. ישנם תרגילים שעוזרים לנו לחזק את שריר הזיכרון ובכך בעזרת תרגול של 10-20 דקות ביום אתם תוכלו לעשות שיפור משמעותי, לא משנה בני כמה אתם.

חשוב! לצד כל הטיפים שנתנו חשוב גם ליצור סביבה לימודית מתאימה.

 

לסיכום

ישנם המון טיפים לשיפור הזיכרון ולהתמודדות עם בעיות בו. לכל אחת מתאימות דרכים שונות אך הדרך הטובה ביותר היא שילוב של כולן. זכרו, הרפואה המודרנית מציעה כי אורך חיים הכולל אוכל בריא, אימון יום-יומי ושינה טובה, הם הדרך הקלה ביותר לשמירה על הגוף והנפש שלנו. אז בפעם הבאה שאתם שוכחים תזכרו לאכול ולישון טוב!.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים