חופשה ללא תשלום – 4 דברים שכדאי להכיר

חל"ת הפכה להיות לא רק מילה שאומרים בחדשות כל כמה דקות, אלא גם למציאות שישראלים רבים מתעוררים אליה מדי יום מאז פרוץ משבר הקורונה.

קבלו 4 דברים שלא ידעתם על חל"ת וחשוב שתדעו, כולל מה זה אומר על החזרי המס שמגיעים לכם?

 

חופשה ללא תשלום והחזרי מס

החזרי מס לשכירים נחשבים נושא פחות מורכב מאשר החזרי מס לעצמאים למשל. כאשר החישוב נעשה על ידי הנהלת החשבונות של המעסיק והכסף נכנס בסוף השנה והכל מתנהל על מי מנוחות, אז אין שום בעיה. אבל מה קורה אם זה לא המצב?..

 

אבל מה קורה כאשר העובד השכיר יוצא לחל"ת?

התשובה פחות מסובכת ממה שנדמה:

עובד אשר שילם מס לכל אורך התקופה, גם בזמן חל"ת, יהיה זכאי להחזר מס, רק אם העובד לא חזר למקום העבודה הקודם שלו, או אם החל"ת נמשכה בין שתי שנים שונות, כמו למשל מתחילת נובמבר 2020 ועד סוף ינואר 2021 למשל, שכן לא ניתן היה לתת לו החזר מס במסגרת השכר האחרון של שנת 2020 בגלל החל"ת.

 

מנגד, אנשים שקיבלו מביטוח לאומי תשלום עבור חל"ת אבל מעל פרק זמן מסוים, עלולים למצוא את עצמם חייבים למדינה, שכן גם תשלומים אלה נחשבים הכנסה חייבת במס.

 

האם המעסיק מפריש פנסיה גם בחל"ת?

בתקופת החל"ת המעסיק למעשה לא חייב להפריש עבורכם לביטוח פנסיוני, אלא אם בהסכם העבודה שלכם, או הסכם קיבוצי אליו אתם שייכים מצויין שהוא חייב.

חשוב להודיע לחברת הביטוח במקרה של הפסקת התשלומים ובכל מקרה, המעסיק חייב לשלם עבור העובד דמי ביטוח לאומי רק עבור חודשיים מלאים בהם הוא שוהה בחל"ת, כאשר על כל חודש נוסף, העובד יצטרך לשלם בעצמו.

 

יצאתם לחל"ת? אתם ממש לא משוחררים מהחובות שלכם כלפי המעביד!

אם חשבתם שיציאה לחל"ת היא כמו חופשה המאפשרת לכם להשתחרר מעולו של הבוס, אתם טועים. למעשה, גם כאשר אתם בחל"ת, אתם חייבים לשמור על לויאליות למקום העבודה שלכם, לשמור על סודיות ולעשות כל מה שבידכם, כדי שכשיגיע היום ותוכלו לחזור לעבודה – המעסיק שלכם ישמח לקבל אתכם בחזרה.

בכל מקרה, כדאי לזכור כייש חוזים המחייבים את העובד לשמור על לויאליות וסודיות גם שנים לאחר תום ההעסקה ולכן כדאי להכיר היטב את החוזה שלכם, בין אם אתם בחל"ת ובין אם לא.

 

לא יוצאים לחל"ת לפני תיאום ציפיות!

המעסיק חייב לקבל את הסכמתכם לגבי יציאה לחל"ת והוא גם חייב לתאם איתכם את משך תקופת החל"ת.

 

לסיכום

חל"ת היא ממש לא סוף תקופת העסקה. אתם נשארים מועסקים בעסק, אפילו שאתם לא ממש עובדים בו כרגע. המעסיק נשאר חייב לכם גם הרבה אחרי שהחל"ת התחילה, אבל גם אתם חייבים לו. בקיצור – הכירו היטב את המעסיק שלכם, את החוזה שלכם ואת החוק, כדי לשמור על מקום העבודה שלכם, גם אחרי שכל זה ייגמר.

 

מאזניים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים