חשיבות תוכניות ההעשרה בלמידה

בתי הספר ברחבי הארץ מעשירים את הילדים במידע אודות נושאים מגוונים שתואמים לתוכנית הלימודית שמוצעת על ידי משרד החינוך. הדבר מאפשר לילדים לקבל את המידע הבסיסי אודות נושאים שונים. אך יש נושאים חשובים שלא נכנסים לתוכנית כללית זאת. הדבר גרם לנו לתהות מהי החשיבות של תוכניות ההעשרה בלמידה שניתן להוסיף לתוכנית הלימודים הקיימת. הישארו אתנו ותגלו את המסקנה שלנו בנושא.

 

הרקע לכתיבת המדריך

מאחורי מדריך זה עומדים כותבים בעלי ידע רב בתחום החינוך. אנו עוסקים בתחום זה במשך שנים רבות ובכל פעם, אנחנו עוצרים לרגע את העשייה שלנו כדי לשאול שאלות חשובות שלדעתנו צריכות לעלות לסדר היום. המדריך הנוכחי נכתב לאחר ששמענו על תוכניות העשרה בלימודים ותהינו מה החשיבות שלהם? מה לומדים בהם? והאם כל בית ספר צריך שיהיו לו תוכניות כאלה? כדי שנוכל לבדוק את העניין באופן מעמיק, יצאנו לבחון את התוכניות הקיימות בחוץ וחזרנו על מסקנה ברורה מאוד לגבי חשיבות תוכניות אלה.

 

קודם כל – תכירו את תוכניות ההעשרה

אם גם אתם, כמונו, שומעים לראשונה על תוכניות ההעשרה, כדאי שתדעו שיש מקום שנקרא מרכז תוכניות העשרה אופקים חדשים שמציע מגוון רחב של תוכניות העשרה לילדים בגילאי בית ספר יסודי וחטיבת ביניים. הנה כמה תוכניות מיוחדות שהמרכז מציע:

  • תוכנית חוק ומשפט (מתאים לכיתות ה – ו, ז – ט)
  • תוכנית קוסמים צעירים (כיתות א – ד)
  • תוכנית לוגיקה (כיתות א – ד)

מדובר בקונספט ייחודי שכנראה לא תמצאו בשום מקום אחר שמאפשר לילדים לקבל ידע שלא בא לידי ביטוי במסגרת החינוכית הקיימת.

 

מהי החשיבות של תוכניות ההעשרה בלמידה?

יש חשיבות עליונה בתוכניות העשרה אלו. שכן, מלבד העובדה שהן מאפשרות לילדים ללמוד מידע חשוב מאוד להמשך חייהם, הם גם מתנסים ומקבלים כלים שונים שלא בטוח שהם יקבלו במהלך הלמידה ה"רגילה" בבית הספר. תוכניות העשרה מסוג זה מפתחות מיומנויות אישיות שונות בקרב כל תלמיד. מיומנויות שנדרשות לכל אחד ואחת מהם להמשך החיים.

 

מהן המיומנויות שבאות לידי ביטוי במהלך התוכנית המדוברת?

בחרנו להתמקד בתוכנית חוק ומשפט שמלמדת את הילדים מידע אודות תחום המשפט. במהלך הלמידה החווייתית, הילדים רוכשים ערכים של אזרחות טובה וגם, מחזקים תוך כדי את היכולת הרטורית שכוללת עמידה אל מול קהל, שכנוע של הקהל ונשיאת נאומים משכנעים בעל פה וגם מכתב. אם לא די בכתב, הילדים לומדים גם עניין חשוב נוסף – יכולת לבצע שיתוף פעולה בעבודה קבוצתית, כבוד הדדי, איפוק ואפילו תרבות דיבור.

 

רגע לפני סיום – מה המסקנה שלנו?

המדריך הנוכחי אפשר לנו להכיר עולם חדש שטרם הכרנו. עולם מלא בתוכניות ערכיות ומלאות מידע שמאפשרות לילדים שלנו לקבל מיומנויות חשובות שהכרחיות להמשך חייהם בעולם שבו אנו חיים. כך שכעת, אנו יודעים שמדובר בעניין בעל חשיבות גבוהה ביותר.

תלמידים

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים