כיצד מכינים מזוזה?

כמעט כל בית בישראל, בין אם מדובר בבית דתי, לא דתי, מסורתי, ימני, שמאלני, אשכנזי או ספרדי, מעוטר בכניסה שלו במזוזה. מזוזה, עשויה מקלף מעור בהמה דקה גסה, עליו נכתבות פרשיות מיוחדות, פרשיות המזוזה.

 

מבנה המזוזה

מבחוץ, המזוזה תיראה כמעין כלי אלכסוני ודק, שמונח על משקוף הבית. מבין חכמי עם ישראל, קיימת מחלוקת כיצד לקבע את המזוזה על המשקוף, האם בצורה אנכית או בצורה אופקית. לכן, כדי לצאת ידי חובת כל הדעות, מקבעים היום את המזוזה בצורה אלכסונית.

מְזוּזָה

משמעות המזוזה

משמעות המזוזה, היא מעין שמירה של אלוקים על הבית בו נמצא היהודי. המזוזה היא תשמיש הקדושה שמלווה את היהודי כאשר הוא יוצא מן הבית או כאשר הוא נכנס לבית והיא מבטאת את העובדה שהקדוש ברוך הוא משרה את שכינתו בבית של היהודי, ואת העובדה שהיהודי קשור בצורה תמידית לאלוקיו.

 

מקור הציווי

הציווי על המזוזה, מקורו בסיפור יציאת מצרים. בסיפור זה, עם ישראל בליל יציאתו ממצרים, קיבל הוראה מאלוקים למרוח את מזוזות ביתם בדם של קורבן הפסח, וכך הקדוש ברוך הוא ישמור על ביתם של היהודים ויכה את המצרים, על מנת להוציא את עם ישראל ממצרים.

לכן, עם ישראל צווה לשים מזוזות, שמבטאות את אותה שמירה של הקדוש ברוך הוא עליהם כנגד אותו סיפור יציאת מצרים ששזור בהפיכתו של עם ישראל לעם.

 

תהליך ההכנה

אנשים רבים שואלים את עצמם, מהו תהליך הכנת מזוזה מעוצבת כזו, אותה הם מקבעים בכניסה לבית ולשם כך נבאר לכם את התהליך בצורה מפורטת וברורה.

 

עיבוד העור

ראשית, סופר הסתם, לוקח רצועות עור של בהמה דקה או גסה ומתחיל לעבד את העור של הבהמה עד לקבלת התוצר הסופי אותו אפשר לעבד לקלף. התהליך הזה לוקח זמן רב, השריית העור בתמהיל שהופך אותו לראוי לכתיבה עליו, הבאת העור לצורה המתאימה, השרטוט על העור עד להפיכתו לראוי לכתיבה, לוקחים כמה חודשים. כמובן, שככל שהתהליך ארוך, יסודי ומקצועי יותר, עלות הקלף תהיה גבוהה יותר.

מְזוּזָה

הכתיבה

לאחר מכן, מגיע הרגע בו סופר הסת"ם, לוקח את הקולמוס שלו, בו נמצא הדיו הכשר לכתיבת פרשיות המזוזה, טובל את עט הנוצה שלו בקולמוס ובכסת, ומתחיל לכתוב בזהירות את פרשיות המזוזה. פרשיות המזוזה הן פרשת "שמע ישראל" המוכרת לנו כל כך מכלל התפילות ביהדות, ופרשיית "והיה אם שמוע" העוסקת בעיקרי הגמול והעונש ביהדות. הכתיבה אף היא נעשית ביסודיות, בזהירות ועם כוונה גדולה.

 

הגימור

בשלב השלישי, סופר הסת"ם מגיה את הכתיבה שלו, כלומר בודק אם הכתיבה עומדת בקריטריונים ההלכתיים הנדרשים, ובסופו של דבר מכניס את פרשיות המזוזה לתוך הכלי הנקרא "בית המזוזה", ומציע את המזוזה לרכישה.

 

לסיכום

כעת, אתם יודעים כיצד נעשית המזוזה.

מְזוּזָה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם