איך ללמוד על מדיניות המזרח התיכון?

אנחנו חיים בישראל שהיא אי קטנטן ומסביבנו אוקיינוס שלם של עם ערבי – מוסלמי.

האם אנחנו מבינים היכן אנו חיים? איך אנו יכולים לדעת יותר על האנשים שחיים בתוכנו ומסביבנו ולהבין מהי התרבות וההיסטוריה שלהם?

 

בואו נבין קודם מהו המזרח התיכון:

המזרח התיכון הוא אזור דרום מערב אסיה וצפון מזרח אפריקה. במזרח התיכון נכללות המדינות הבאות:

ישראל (יחד עם הרשות הפלשתינית), סוריה, טורקיה, ירדן, לבנון, איראן, עיראק, מדינות חצי האי ערב – תימן, עומאן, ערב הסעודית, נסיכויות המפרץ, בחריין, כווית, איחוד האמירויות הערביות, מצרים וקטאר. אין הגדרה ברורה אילו אזורים בדיוק נכללים במזרח התיכון וישנם אנשים שכוללים גם את מדינות צפון אפריקה, סודן ואפגניסטן.

המזרח התיכון היה מוקד ההתרחשות של תהליכים ומאורעות בעלי חשיבות היסטורית רבה והוא מהווה מספר סכסוכים מדיניים, שבראשם נמצא הסכסוך הערבי – ישראלי.

 

היסטוריה של המזרח התיכון

מדובר ברצף היסטורי של ציוויליזציה אנושית שקיימת יותר מ5000 שנים. הציוויליזציה הקדומה ביותר נוסדה במסופוטמיה בשנת 2400 לפני הספירה. תקופה קצרה לאחר מכן נוסדה ציוויליזציה נוספת ומתקדמת יותר על גדות נהר הנילוס ומצרים העתיקה.

 

שפה

על מנת להכיר את החומר מקרוב צריך ללמוד את השפה הערבית לעומק. צריך לדבר אותה, להכיר אותה ולהבין אותה לעומק, כאילו אתם מדברים את השפה מלידה. בלי להבין את השפה לא תוכלו לחקור ולהעמיק יותר במדיניות המזרח התיכון.

 

התמצאות והבנה באנשים שסביבנו

העם הערבי, במיוחד המוסלמי הם שכנינו. הם חיים בתוכנו, לעיתים עובדים איתנו והם חלק בלתי נפרד בנוף, אבל מעט מאוד אנשים יודעים על העבר, הפוליטיקה וההיסטוריה של ארצות ערב. אין לנו מושג ואנו בורים לגבי המידע על התרבות שלהם. המזרח התיכון הוא חלק בלתי נפרד מאיתנו.

 

הסכסוך הערבי ישראלי

הסכסוך הערבי ישראלי הוא חלק בלתי נפרד מהמזרח התיכון והוא נוצר בעיקר מתוצאה פוליטית ומקריסת האימפריה העות'מאנית מול היהודים בתקופה הבריטית. הסכסוך הוא בעיקר על רקע דתי, לפיו המוסלמים טוענים כי לפי האסלאם יהודים אינם יכולים להיות ריבונים והם במעמד נחות. כתוצאה מכך לא יכול להיות ליהודים מדינה. לפי האסלאם אין אפשרות לקיום ישות עצמאית שאינה מוסלמית בשטח שנכבש על יד מוסלמים.

 

מהו החלק העיקרי בלימודי מדיניות המזרח התיכון?

כשלומדים על המזרח התיכון לומדים בעיקר על התרבות של האסלאם, על ההיסטוריה של המזרח התיכון ומדינות ערב, על האימפריה העות'מאנית וכמובן גם על ישראל.

 

מציאות מורכבת

המציאות במזרח התיכון היא מורכבת כי היא כוללת בתוכה את ישראל והרשות הפלשתינית מול מדינות ערב. הרשות הפלשתינית ומדינות ערב נגד ישראל ואינן תומכות ומקבלות את זה שהיא בבעלות על הארץ ולא הם, כתוצאה מכך יש המון סכסוכים ומלחמות. על מנת ללמוד על המזרח התיכון ישנה חובה בלהכיר את המציאות המזרח תיכונית ולהבין איך היא עובדת.

לסיכום, מדיניות המזרח התיכון היא חשובה ונצרכת על מנת להעמיק ולהבין את ההיסטוריה והחשיבות של האזורים הנכללים בתוכה.

תוכלו למצוא עוד מידע בנושא באתר של אלעד וידלנסקי שהוא חוקר מדיניות המזה"ת.

 

מפה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים