מדריך רכישת כבלי סאונד – איך לבחור כבלים לציוד הגברה מקצועי ? [2021]

כיצד לבחור בכבל האודיו הנכון?

כאן במרכז הסאונד, אנו יודעים כי בחירת כבל האודיו הנכון עבור המכשיר הנכון עשוי להיות דבר מורכב לעתים. מדריך רכישת כבלי הסאונד שלנו יעזור להפיג חלק מהבלבול הקיים סביב נושא הכבלים, כיצד הם עובדים, ואילו כבלים מתחברים לאילו מכשירים במכולל של ציוד ההגברה שלכם. על מנת למקסם את איכות הסאונד שלכם ולצמצם רעשים למינימום, זה חשוב להבין איזה כבל הינו הבחירה הנאותה והמתאימה עבור כל יישום נתון. אם במקרה תחושו ספק, אנחנו כאן בשבילכם ומומחי הסאונד וההגברה שלנו ישמחו לעזור בביצוע הבחירה הנכונה ולהחליט באמצעות ניסיונם רב השנים.

כבלים

  • כבלים מאוזנים מול לא מאוזנים
  • הסבר על מחברים (קונקטורים) נפוצים
  • הסבר על כבלים מסוככים
  • מילון מונחים הכולל מחברים (קונקטורים) נוספים
  • לאן ממשיכים מכאן?

 

כבלים מאוזנים מול לא מאוזנים

סיגנל חשמלי מאוזן נע לאורך שלושה גידים: הארקה, הקוטב החיובי (פלוס) והקוטב השלילי (מינוס). שני הקטבים מריצים את אותו הסיגנל, אך בקוטביות הפוכה זה לזה. כל רעש אשר יצטרף אל הסיגנל במ

 

הלך דרכו בתוך הכבל לרוב יופיע בשני הקטבים. בהנחה שהיעד אליו הצליל יגיע הוא מאוזן, המכשיר אשר מקבל את הסיגנל יעשה היפוך לאחד הסיגנלים וישים את שני הסיגנלים בחזרה במצב בו הם קוטביים זה לזה.

כבלים מאוזנים

 

דבר זה גורם לביטול פאזה של הרעש עם עצמו, ובכך הוא מתבטל. ביטול רעשים זה נקראcommon mode rejection והוא למעשה הסיבה לכך שקווים מאוזנים הם בדרך כלל הטובים ביותר עבור הרצת כבלים ארוכים למרחק רב. כבלי XLR ו-TRS הם הכבלים אשר משתמשים בהם על מנת לשדר סיגנל אודיו מאוזן ממכשיר מאוזן אחד למשנהו (לדוגמא מיקרופון למיקסר).

כבלים שאינם מאוזנים הם פחות מורכבים, אך עם זאת הם מושפעים מרעשים ומהבעיות שהם גורמים בקלות רבה יותר. באופן כללי, קווים בלתי מאוזנים צריכים להיות הכי קצרים שאפשר (ובוודאות באורך של פחות מ-7.6 מ') על מנת לצמצם רעשים פוטנציאליים שיכולים לרכב על הסיגנל הישר אל תוך התחנה הבאה בתור בשרשרת הסיגנל.

 

כבלים לא מאוזנים

הסבר על מחברים (קונקטורים) נפוצים

בעולם הסאונד קיימים שישה סוגים נפוצים של מחברי כבלים שתוכלו לפגוש באופן תדיר: TRS ו-XLR המיועדים לחיבורים מאוזנים, ו-TS, RCA וספיקון (SpeakON), ומחברי בננה המיועדים לחיבורים לא מאוזנים.

TRS

ראשי התיבות TRS מורכבים מהמילים Tip, Ring ו-Sleeve. קונקטור זה נראה כמו מחבר 1/4 אינץ' או 1/8 אינץ' סטנדרטי, אבל עם "טבעת" (ring) נוספת מסביב לקוטרו. כבלי ה-TRS כוללים שני מוליכים יחד עם סיכוך הארקה (ground shield). הם נמצאים בשימוש תדיר ונפוץ בחיבור ציוד מאוזן או עבור הרצת שני סיגנלי מונו (המגיעים משמאל ומימין) לתוך אוזניות סטריאופוניות. תוכלו למצוא מחברי TRS גם בקצותיהם של כבלי Y. כבלים אלה משמשים עבור חיבור לכניסות ה-Insert של המיקסר, בהם הסיגנל נשלח כלולאה דרך כבל אחד וחוזר דרך הכבל השני.

TRS

XLR

מחברי XLR הם קונקטורים בעלי שלושה פינים: חיובי, שלילי והארקה. לרוב, הם משמשים עבור העברת סיגנל המגיע ממיקרופונים או מכניסות בעוצמת line מאוזנות. בעולם האודיו, לרוב תראו כבלי XLR המשמשים למערכות ציוד הגברה מחברים בין מיקרופונים למיקסרים, או מחברים בין סוגי output שונים ומגוונים לרמקולים מוגברים.

XLR

 

TS

ראשי התיבות TS מורכבים מהמילים Tip ו-Sleeve, ומתייחסים לסוג ספציפי של מחבר 1/4 אינץ' או 1/8 אינץ' המורכב משני מוליכים והוא אינו מאוזן. טבעת בידוד אחת מפרידה בין ה-tip לבין ה-sleeve. ה-tip נחשב לרוב כ-"חם", או בעצם כנושא הסיגנל, בעוד ה-sleeve הוא המקום אליו מחברים את ההארקה או את הסיכוך. כבלי TS ידועים בעיקר בתור הכבלים אשר משמשים לחבר גיטרות או כלי נגינה המתחברים בעוצמת line.

TS

 

RCA

מחברי RCA (או בשמם הפחות נפוץ – מחברי phono), משמשים לחיבור רוב סוגי ציוד הסטריאופוני הנמכר לציבור הצרכנים הכללי. המחזה הטיפוסי והנפוץ ביותר בשטח הוא מכשירי טייפ או CD אשר משתמשים במחברי RCA כ-input או output. בעולם האודיו הדיגיטלי, מחברי RCA משמשים גם כלופה לחיבורי S/PDIF, אך חשוב לציין כי חיבורי S/PDIF אמיתיים הם חזקים ועמידים יותר.

RCA

 

ספיקון (SpeakON)

מחבר הספיקון משמש על מנת לחבר מגברי הספק אל רמקולי PA ומוניטורי במה. קונקטורים אלה מועדפים רבות על מחברי TS בגודל 1/4 אינץ' עקב היותם מחברים ננעלים. מאחר ואף פעם אין סיבה להשתמש בכבל כלי נגינה (instrument cable) על מנת לחבר מגבר הספק לרמקול, מחברי הספיקון עוזרים גם במניעת בלבולים מסוכנים בין סוגי כבלים.

ספייקון

 

קונקטור בננה

מחבר הבננה הינו קונקטור חשמלי אשר מעוצב על מנת לחבר בין כבלי אודיו נטולי מחבר (audio wires), כגון כבלי רמקול (speaker wires), לבין יציאות האודיו הייעודיות אשר נמצאות על גבם של מגברי הספק רבים, או לכניסות ייעודיות הנקראות כניסות בננה (banana jacks). כניסות אלה נמצאות לרוב בקצה היציאות הייעודיות לכך, אשר נמצאות על גבם של מגברי הספק. קצותיהם של הכבלים נשארים במקומם בזכות קיומו של מנגנון נעילה מובנה.

 

בננה

 

הסבר על כבלים מסוככים

 

סיכוך רשת (braided shield)

זהו סיכוך אשר מתאפשר הודות לציפוי שזור (הנקרא גם strands או picks) של נחושת קלועה מסביב למוליך המרכזי המבודד המסוכך אלקטרוסטטית. רמת הכיסוי שלו עשויה לנוע בין פחות מ-50 אחוזים ועד 97 אחוזים בהתאם לשינוי הזווית, כמות ופירוט השזירה. הכבל הקלוע שומר על כיסוי עקבי אפילו אם הוא מעוקל או מכופף בפינותיו.

סוכך רשת

סיכוך לולייני (serve shield)

סיכוך לולייני, הידוע גם כסיכוך הנכרך בצורת ספירלה (spiral-wrapped shield) הוא סיכוך הנעשה באמצעות עטיפת שכבת עבה של חוטי נחושת הכרוכים זה לזה סביב לליבה בכיוון אחד בלבד (בכיוון השעון או נגד כיוון השעון). סיכוך לולייני הינו גמיש מאוד, והוא פוגע בגמישותו של הכבל בצורה מועטה מאוד. למרות שרמת המתיחות (ה-tensile strength) שלו חזקה פחות מזו של סיכוך הרשת, רמת הגמישות הגבוהה יותר של הסיכוך הלולייני הופכת אותו לנחשק ומתאים יותר במצבים רבים בעולם האמיתי.

סוכך לולייני

 

סיכוך סרט (foil shield)

סיכוך סרט מורכב משכבה דקה של סרט אלומיניום עם גב פוליאסטר קריסטלי (mylar) אשר נמצא במגע עם חוט מוליך (drain wire) עשוי נחושת אשר משתמשים בו על מנת להביאו לטרמינציה.

שילובו של סיכוך הסרט עם החוט המוליך הוא ממש לא יקר, אך הוא מגביל משמעותית את הגמישות ונוטה להישבר אם מכופפים אותו פעמים רבות. יתרונו של הסרט הוא במתן כיסוי של 100%, אך מצד שני, עקב ה-high transfer impedance שלו (אלומיניום מהווה מוליך חשמלי מוצלח פחות מאשר נחושת), ובמיוחד כאשר מדובר בתדרים נמוכים.

סוכך סרט

 

מילון מונחים הכולל מחברים (קונקטורים) נוספים

1/8 אינץ' (מיני)

מחבר (או תקע) בקוטר 1/8 אינץ' נמצא בשימוש בחיבורים אודיו-ויזואליים קטנים יותר. המחבר עצמו עשוי להיות בתצורת TRS או TS. זהו גודלם של רוב מחברי האוזניות בסגנון האייפוד או נגני אודיו דומים.

 

AES

קונקטור ה-AES/EBU מהווה את האלטרנטיבה הנפוצה ביותר לסטנדרט ה-S/PDIF, והחיבור הפיזי הנפוץ ביותר של AES/EBU הוא מחבר ה-AES Type I המאוזן, בעל שלושה גידים, בהתנגדות 110 אום בחיווט מסוג twisted pair עם מחבר XLR.

 

BNC

זהו סוג של מחבר קואקסיאלי אשר נפוץ מאוד בציוד וידאו ואודיו דיגיטלי. מחברי BNC משמשים לרוב על מנת להעביר סינגל של סנכרון שעון בין מכשירים. מחברי ה-BNC הם מחברים מסוג bayonet, בשונה מחיבורי הברגה או תקעים (straight plugs).

 

DB25

זהו סוג של מחבר D-Sub. מחברי ה-DB25 נפוצים מאוד בציוד מחשוב, בו משתמשים בהם על מנת לחבר ציוד היקפי. חברת TASCAM משתמשת במחברי ה-DB25 עבור חיבור אנלוגי ו/או דיגיטלי (I/O) במוצריהם, כפי שעושים גם מותגים נוספים.

 

Elco (או Edac)

מדובר על סוג של מחבר בעל פינים מרובים (multi pin) אשר נמצא בשימוש במערכות אודיו וציוד היקפי על מנת לחבר כבלי Multi-pair בעזרת חיבור אחד (במקום רבים). גם מחבר ה-Elco וגם מחבר ה-Edac מגיעים בתצורת 20, 38, 56, 90 ו-120 פינים.

 

Insert (כבל בצורת Y)

מדובר על כבל הנמצא בשימוש על מנת לפצל סיגנל לשני חלקים, או לשלב שני סיגנלים לתוך סיגנל אחד. המונח "כבל בצורת Y" נמצא בשימוש עקב העובדה כי הכבל נראה כמו האות Y, עם שני חלקים המתחברים לחלק אחד, או חלק אחד המתפצל לשניים, תלוי כיצד מסתכלים על האות הנ"ל. כבלי Y נפוצים בעולם האודיו כדרך פשוטה וקלה לביצוע המשימות הנ"ל.

 

חיבור אופטי

כבלים אופטיים מתאימים לחיבורי S/PDIF דו-ערוציים ולחיבוריAlesis ADAT light pipe. חיבורי ה-ADAT האופטיים מעבירים סיגנל אודיו, שמונה ערוצים בכל פעם. הם הפכו לסטנדרט בתעשייה ונמצאים בשימוש נרחב ונפוץ במגוון מוצרים המיוצרים על ידי מגוון יצרנים.

 

S/PDIF

זהו פורמט המאפשר התממשקות בין ציוד אודיו דיגיטלי מסוגים שונים, חיבור ה-S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format) נחשב לפורמט המיועד לציבור הצרכנים הכללי והוא מבוסס ברובו על סטנדרט ה-AES/EBU. למעשה, במקרים רבים, שני הסוגים מתאימים זה לזה ועובדים יחד. S/PDIF משתמש בכבלים קואקסיאליים בעלי התנגדות כוללת גבוהה או כבלי סיב אופטי עבור התשדורת שלהם.

 

FireWire (IEEE 1394)

חיבור זה פותח עבור עולם הווידאו עקב יכולת העברת המידע המהירה מאוד שלו. כיום, ה-Firewire נמצא בשימוש נרחב בממשקים דיגיטליים בעולם האודיו. חיבור ה-Firewire זמין כעת בתצורת 4 פינים ו-6 פינים (עבור FireWire 400) ו-9 פינים (עבור ה-FireWire 800). גרסאות ששת ותשעת הפינים מסוגלות לספק גם מתח חשמלי.

 

TDIF

ראשי התיבות TDIF מורכבים מהמילים TASCAM Digital Interface. זהו הפרוטוקול אותה חברת TASCAM פיתחה על מנת להשתמש ב-multitrack הדיגיטלי והמודולרי שלהם ובמוצרי ומכשירי מיקס דיגיטלי עבור העברת אודיו בצורה דיגיטלית. חיבורי TDIF נוצרים על ידי מחברי D-Sub בעלי 25 פינים, והמידע מועבר בתוך כבל מסוכך. סטנדרט ה-TDIF הוא אחד משני פורמטים מובילים ועיקריים כיום (השני הוא ADAT אופטי), אשר נמצאים בשימוש נרחב בשימוש מקצועי וחצי-מקצועי (semi pro) במוצרי MDM ומוצרים הקשורים אליהם עבור תשדורת דיגיטלית של שני ערוצים או יותר בו זמנית באמצעות השימוש בכבל אחד בלבד.

 

TT (tiny phone)

גרסה מיניאטורית של מה שידוע בתור קונקטור הטלפון (phone jack or phone plug). השם הנפוץ לסוג קונקטור זה הוא מחבר 1/4 אינץ' (הגרסה המודרנית שלנו היא למעשה מעט שונה בגודלה), אשר יכול להגיע בתצורת TS או TRS. ADC בנו את מה שהוא למעשה אותו סוג של קונקטור, אך הוא נקרא לרוב קונקטור Bantam. כעת, משתמשים בשני השמות כדי לתאר את אותו הדבר בדיוק. חיבורי TT או Bantam נמצאים בשימוש נפוץ מאוד באולפני הקלטות בחיבורים הפנימיים ב-patch bays שלהם.

 

לאן ממשיכים מכאן?

אנו מקווים כי מדריך זה הפנה זרקור על מה שכדאי לחפש בבואכם לבחור כבלים למערכת הגברה שלכם. זכרו כי המומחים של מרכז הסאונד הם בעלי ידע וניסיון יוצאים מן הכלל והם מיומנים במיוחד ביכולתם לסייע לכם.

 

חיבורים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים