מה כדאי ללמד את הילד לפני כיתה א

כיתה א' זה השלב הראשון בחיי הילד בו הוא נכנס למסגרת לימודית בה ייבחן על הידע שלו, יצטרך לעמוד משימות, עבודות ושיעורי בית. העלייה לכיתה א' מלאה באתגרים אך אותם אתגרים מאפשרים צמיחה ושינוי עבור הילד. כל ילד מפתח בקצב אחר לחלקם המעבר יהיה פשוט יותר ועבור חלק יהיה מעט יותר מאתגר ועל כן עליכם ההורים להיות שלווים וסבלנים. אך מנגד בכדי להקל על תהליך הלמידה והמעבר לכיתה א' האם יש משהו שאתם כהורים יכולים לבצע? במאמר זה נבין על מה חשוב לשים דגש לפני המעבר לכיתה א', באילו נושאים להתמקד?

 

קרוא וכתוב לפני כיתה א'

בין הנושאים שעולים בתהליך של הכנה לכיתה א' אצל ההורים הוא לימוד הילדים לקרוא ולכתוב עוד לפני עלייה לכיתה א'. במידה ובחרתם ללמד את ילדכם קרוא וכתוב חשוב שתתחילו עם היסוד והן האותיות א'-ת' בצורה טובה ויסודית. כאשר מחזקים את הבסיס קל יותר להתקדם אל השלב הבא והוא לימוד קריאה בצורה רהוטה. כדאי שבשעת הלימוד ילדו הילדים גם לזהות את האותיות כולל האותיות הסופיות, את סדר האותיות ואת ההבדל בין אותיות דומות עם מראה וצליל דומה, מנקודה זו יהיה קל יותר עבור הילד גם להבין מה הוא קורא.

 

חשבון לקטנטנים

המקצוע הבא שיכול להוות קצת חשש עבור הורים מסוימים זהו מקצוע החשבון, שנודה באמת לא לכולנו קל איתו, אז איך אפשר להקל את המקצוע על הילדים שלנו?. בלימודים חשבון כמו בכל נושא אחר הבסיס הוא חשוב וכאשר הבסיס טוב קל יותר להתקדם הלאה, לכן, עוד לפני התרגילים, התחילו עם לימוד המספרים והכרתם. חשוב ללמד את הקטנטנים מהו הקשר בין מספר ולכמות שאותה היא מייצגת ניתן להיעזר בעזרים ויזואליים, תרגילי חיבור וחיסור קלים לפי הקצב של הילד ואפילו להתחיל עם בעיות מילוליות.

 

הכנה בפן הרגשי

מעבר לידע מקצועי חשוב לזכור כי המעבר עבור הילדים יכול להיות לא פשוט, זוהי מסגרת חדשה בה מכירים חברים חדשים, יש מורה חדשה, ואף בית הספר החדש יכול להרגיש גדול ומפחיד. לכן חשוב לתמוך בהם גם בצד הרגשי להכיל ולהכין אותם למסגרת הזאת, בכל מה שקשור במאמץ שהם יצטרכו לתת, אכזבות לעתים ואפילו הצלחה.

 

לסיכום

עבור הקטנטנים כל תמיכה וסיוע לפני המעבר לכיתה א' יכול לשפר את יכולת ההסתגלות שלהם במסגרת ולהקל עליהם מעט. אפשר להפוך את התהליך למשהו משנה ומרגש עבורם ואפילו עבורכם. חשוב לזכור כי גם אם אתם מרגישים שהקצב של הילד שלכם איטי היו סבלניים איתו בסופו של דבר כל הילדים לומדים קרוא וכתוב והכי חשוב שהתהליך יעבור באופן שיעודד אותם ללמוד, ויגרה את הסקרנות שלהם. הקפידו לשבח אותו על התהליך ועל ההצלחות ולבנות עבורו בסיס להצליח גם כאשר יהיה תלמיד כיתה א'.

בית ספר

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים