משכנתא צמודת אג"ח

הציעו לכם מסלול של משכנתא צמודת אג"ח? לא מסכימים לפני שמבינים במה מדובר.

 

ריבית משתנה

בכל מסלול משכנתא אשר תקחו תצטרכו לשלם ריבית על יתרת הסכום שעוד לא החזרתם מתוך ההלוואה שלקחתם וקיבלתם מהבנק. גובה הריבית מאוד משתנה בין מסלול למסלול אך ניתן לסווג את הריביות לשני סוגים עיקריים – ריבית קבועה ומשתנה. בחירה בריבית משתנה מחייבת גם בחירה בבסיס עליו הריבית משתנה, כלומר בהתאם לאיזה שינוי יהיה גם שינוי בריבית לאורך תקופת ההלוואה.

 

ריבית צמודת אג"ח

מתוך מגוון הריביות המשתנות, כלומר המשכנתאות הצמודות, ישנה משכנתא צמודת אג"ח אשר הבסיס עליו היא משתנה, או שבהתאם אליו היא משתנה בעצם, היא ריבת צמודת האג"ח (אגרות חוב) הממשלתיות בלבד.

מדובר באגרות חוב אשר נסחרות בבורסה ומייצגות את החוב שיש למדינה, על כן, מדובר באפיק השקעה יחסית סולידי (שינוי בחברה מסחרית יותר משמעותי משינוי בהון של מדינה) ובהתאם, גם השינוי שתצפו בריבית במהלך תקופת ההלוואה צפוי להיות סולידי יחסית.

 

אחוז מרווח

כניסה לקריאה נוספת באתר https://www.wayout.org.il תגלה לכם כי הריבית שלכם במשכנתא צמודת אג"ח אמנם עוקבת אחר האג"ח, אך הבנק עדיין שומר לעצמו מרווח ביטחון על מנת לאפשר לו להרוויח מההלוואות שהוא נותן ללקוחות ולהפוך אותן לכדאיות.

המרווח הזה מחושב כאחוז מתוך התשואה שעשה האג"ח, הוא משתנה בין מסלול אחד לאחר ומשקף כמה הבנק מאמין בהלוואה שנתן או דווקא רואה בה סיכון גדול.

 

קישור למדד

נוסף לבחירה במשכנתא צמודת אג"ח תדרשו גם לבחור בין שני מסלולים עיקריים מבחינת הקישור של הריבית שלכם למדד המחירים לצרכן אשר מתעדכן כל כמה זמן. בחירה בין ריבית צמודת אג"ח וצמודה למדד, או כזאת שמנותקת ממנו.

 

תקופת שינוי

אמנם הריבית מוגדרת כריבית משתנה אך אין מדובר בריבית שמשתנה בכל רגע נתון בדוה להשקעות בשוק ההון לדוגמא. כאשר נכנסים למסלול של משכנתא צמודת אג"ח תקבע גם תקופת השינוי של הריבית, לדוגמא – כל 5 שנים מרגע לקיחת המשכנתא מעדכנים את הריבית לפני האג"ח הנוכחי, מדד המחירים לצרכן (באם צמודה) והמרווח שנלקח על ידי הבנק כדי להקטין את הסיכון של הבנק בהלוואה.

באם לא היה שינוי במדד האג"ח מלפני 5 שנים (יכול להיות גם פרק שונה, אך ניקח לדוגמא), הריבית בהחלט יכולה להישאר באותו הערך ל-5 שנים נוספות.

 

משכנתא צמודת אג"ח היא אחד ממסלולי המשכנתאות אשר מציעים ריבית משתנה המבוססת על מצב האג"ח הממשלתי במדינה. גם בתוך מסלול זה ישנן כל מיני אפשרויות כדוגמת הצמדה למדד המחיר לצרכן, בחירת המרווח שתמיד צריך להוסיף באחוזים על תשואת האג"ח וגם הגדרת פרק הזמן בין כל שינוי ריבית לבא אחריו. נשארתם עם שאלות? פנו לאיש מקצוע וקבלו מידע איכותי וממוקד לצרכים וליכולות שלכם ושלכן.

שטר של יורו וצעצוע של בית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים