מתי נצטרך ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי המאפשר לאדם בגיר למנות מיופה כוח מטעמו להגשים את רצונותיו בהתאם להנחיות המקדימות של  המסמך. הייפוי כוח נועד להעניק למיופה שיקול דעת רחב בקבלת ההחלטות מבלי להידרש לכל הנחיה מקדימה. במאמר זה נעסוק בייפויי כוח מתמשך לחולי דמנציה. דמנציה נגרמת עקב מחלה ניוונית והחולה עובר מספר שלבים עד למצב שבו הוא חדל מלהבין בענייניו.

 

סימנים ראשונים

כאשר מדובר בחולי דמנציה חשוב לערוך ולחתום על ייפוי הכוח ברגע שמתגלים סימנים ראשוניים של המחלה. קצב ההתדרדרות יכול להיות מהיר או איטי ומכיוון שלאחר שאדם מאבד את כשירותו הוא אינו יכול לחתום על ייפויי כוח מתמשך חשוב לטפל בכך במהירות. מומלץ לשם עריכה נכונה של מסמך זה להיעזר בליווי של עורך דין ייפוי כוח מתמשך המתמחה בתחום זה.

 

ריכוז הטיפול

ייפוי כוח מתמשך הנחתם על ידי חולה דמנציה נועד להעביר את קבלת ההחלטות לידי גורם אחראי שהחולה סומך עליו ולאפשר להשמיש נכסים ורכוש לשם מתן הטיפול הטוב ביותר לאדם החולה. חתימה על מסמך זה עשויה להקל באופן ניכר על ההתנהלות של משפחתו של החולה, אשר גם כך מצויה בקשיים תפקודיים ונפשיים מתמשכים בעקבות המצב.

 

הגנות משפטיות

אדם שחותם על ייפוי כוח מתמשך בעודו מצוי בשלבים הראשונים של דמנציה צריך בעת עריכתו לדאוג גם להגנות משפטיות ראויות. בחירת ההגנות המשפטיות צריכה להתבצע בהתאם למורכבות של משפחת החולה וטיב מערכת היחסים בתוכה. יש לקחת בחשבון  את שיעור ההון של הממנה ואת הסיכוי שייגרם סכסוך משפטי לאור בחירתו של הממנה בממונה המסוים.

 

חוות דעת רפואית

חוות דעת פסיכיאטרית או נוירולוגית או תעודת רופא מרופא מומחה היא מרכיב חיוני בכל עריכת ייפוי כוח מתמשך לחולי דמנציה. הדבר מאפשר להפחית את הסיכון שרצונו של הממונה יסוכל. ביצוע בדיקות מקצועיות כמו מינימנטל ונוספות ובחינת כשירותו ללא הפעלת לחצים חיצוניים יכולים לבסס את כשירותו של המייפה לערוך מסמך ייפוי כוח מתמשך.

 

צילום וידאו

הגנה משפטית נוספת הנלווית להחתמת חולה דמנציה על ייפויי כוח מתמשך יכולה להיות צילום בקשותיו של הממנה באמצעות וידאו. הדבר יכול במקרה והנושא יגיע לדיון משפטי לשמש לשם בחינת רצונו הכנה של הממנה וכישרותו המנטלית בעת החתימה. עורך הדין שעורך ייפוי כוח מחויב על פי הדין לראות בכל רגע נתון את טובתו של הממנה ולא של המיופה או מי ממשפחתו.

 

סיכום ייפוי כוח לחולי דמנציה

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בחשיבות ייפוי כוח מתמשך בעת הטיפול בחולי דמנציה. יש לשים דגש  על השלב של ההנחיות המקדימות מכיוון שהוא עשוי להעיד רבות על כשירותו של הממנה. הטיפול בחולה הדמנטי לרוב נופל על בן משפחה אחד בעיקר וכאשר זה המצב יהיה כדאי שהוא גם יוסמך לנהל את כל ענייניו של האדם בו הוא מטפל.

מאזניים

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים