קנאביס רפואי – איך ללמוד להשתמש למטרות רפואיות

השימוש בקנביס למטרות רפואיות נעשה נפוץ ברפואה המערבית בשנים האחרונות עם ההתבססות של המחקר לגבי האופן בו חומר זה עשוי לסייע למטופלים הסובלים ממגוון רחב של מצבים רפואיים. החומרים המרכזיים בקאנביס  אשר רלוונטיים למטרות רפואיות הם, THC CBD ו-CBN.  בהמשך המאמר נרחיב לגבי התכונות של חומרים אלו והשפעתם הרפואיות. בנוסף גם נתמקד באופן שבו יש לצרוך קאנביס רפואי ובאילו מצבים.

 

חומר פסיכואקטיבי

לקאנביס רפואי כאשר הוא נצרך במינונים הנכונים יכולה להיות השפעה מיטיבה על שיפור איכות השינה, שיפור התיאבון, שיפור מצב הרוח, שיפור יכולת ההתמודדות, הקלה בבחילות והקאות, הרפיית שרירים, הקלה בכאבים ועוד. החומר המרכזי של קנאביס רפואי הוא THC שהוא החומר הפסיכואקטיבי שכבר הוכח כבעל השפעות רפואיות רבות, לרבות כנוגד בחילות ומשכך כאבים.

 

אנטי דלקתיות והשראת שינה

חומר מרכזי נוסף בקאנביס הוא CBD. התכונות הרפואיות של חומר זה כוללות אנטי דלקתיות. בנוסף הוא מפחית ומאזן את ההשפעה הפסיכואקטיבית של ה-THC שבצמח הקנאביס. חומר ה-CBN  הוא חומר הפעיל המשרה שינה וגם למרכיב זה מטרות רפואיות שונות היכולות לסייע למטופלים במגוון מחלות. יש מגוון חומרים פעילים נוספים והמחקר אודותיהם עוד בעיצומו.

 

שימוש רפואי

שימוש בקאנביס למטרות רפואיות בישראל דורש רישיון והתחום נמצא תחת פיקוח ובקרה של משרד הבריאות. קבלת קאנביס רפואי באופן חוקי נעשה רק לאחר תהליך מסודר הכולל המלצת רופא מומחה וקבלת אישור של היחידה לקנביס רפואי במשרד הבריאות או לחילופין לאחר קבלת אישור ישיר של רופא המוסמך למתן מרשמים לקנביס רפואי.

 

תחומי רפואה

המחקר לגבי שימוש בקאנביס רפואי למטרות רפואיות מתפתח כל העת והתחומים הטיפוליים משתנים בהתאם. התחומים המרכזיים להם ניתנים רישיונות לקאנביס רפואי הם, סרטן, מחלת קרוהן, HIV, ומחלות נוירולוגיות, כגון טרשת נפוצה, פרקינסון ואפילפסיה.  בדרך כלל הרישיון לא ניתן אלא לאחר מיצוי הטיפולים המקובלים ובהתאם להתוויה מוכרת בלבד.

 

הדרכה ולמידה

השימוש בקאנביס למטרות רפואיות מצרך מהמטופלים למידה ובמקרים רבים  יש לעבור גם הדרכה ייעודית. חולה הלומד להשתמש בקאנביס רפואי לראשונה צריך גם לעדכן את הרופאים המטפלים במחלתו המרכזית, על מנת שאלו יבחנו את ההשפעות של שילוב הקנביס עם תמהיל התרופות הטיפוליות, על מנת למנוע החמרה של המחלה או התפתחות של סיבוכים.

הקנביס הרפואי מנופק למטופל במספר אפיקים ובצורות שונות כמו שמני קנאביס או תפרחות ובאמצעות בתי מרקחת וספקים המגדלים באופן ישיר. התחום כולו עובר בימים אלו שינויים בחקיקה ובפסיקה והסדרת השוק טרם הסתיימה.

 

סיכום קאנביס רפואי

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בקאנביס רפואי ולמידת השימוש בו. כפי שציינו, לחומרים הפעילים בצמח הקאנביס יתרונות רפואיים ובריאותיים והשימוש בצמח מסייע לחולים במגוון של מחלות. הטיפול בקאנביס רפואי נועד לסייע לשיפור איכות החיים של חולים בתחומים מוגדרים ויש ללמוד להשתמש בתרופה בליווי מקצועי ורפואי ובהתאם להתוויות ולהנחיות.

צמח

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים