5 שלבים בהסמכה להוראה- מה חייבים לעשות

אין ספק  שבתקופת משבר הקורונה, נוצר "זרקור" על מקצוע ההוראה, ובעקבות הלמידה בזום והסגרים השונים, כמעט כל ההורים היו עדים לעבודה הקשה של המורים ואם בשנים האחרונות יש זלזול במקצוע ההוראה, הרי שהמגיפה יכולה

לשנות את זה.

היום, בניגוד לפעם, יש נגישות יותר גבוהה למקצוע מכיוון שניתן לעשות הסבה כך שבעלי מקצוע שונים, יכולים ללמוד הוראה במסלול מקוצר ולעבור הכשרה כך שיוכלו ללמד את המקצוע בו הם מתמחים.

אז מה השלבים בהסמכה להוראה?

 

שלב ראשון- התמחות ומורה מתחיל

כיום, על מנת להיות מורה בישראל ולאחר לימודי התואר, נדרשת שנת התמחות. מי שמסיים אותה בהצלחה מקבל מעמד של עובד הוראה חדש למשך כשנה או שנתיים עד לקבלת קביעות. בזמן הזה המורים החדשים מקבלים רישיון לעסוק בהוראה, אך עדיין נמצאים בשלב הקליטה.

 

מה צריך לדעת על ההתמחות

ההתמחות מהווה תנאי על מנת לקבל את הרישיון ההוראה. מטרת ההתמחות הינה סיוע למורה המתחיל על מנת להתמודד עם כל הקשיים הצפויים בהוראה. ישנם 2 מרכיבים בתוכנית:

  1. ליווי וחונכות בדמות תמיכה אישית. התמיכה ניתנת על ידי מורה מלווה מנוסה שמהווה כחונך למורה המתחיל.
  2. סדנת התמחות: הסדנה ניתנת במסגרת לימודי ההסבה להוראה על ידי האוניברסיטה או במכללה שבה המורה לומד. מפגשי הסדנה הם קבוצתיים וגם הם מהווים ליווי למורים החדשים.

 

בנוסף ל 2 המרכיבים הנ"ל, במהלך שנת ההתמחות, ישנם שיעורי צפייה. מנהל/ת בית הספר או המפקח/ת או המורה החונך/כת, צופים בשיעורים של המורה המתחיל וזאת לאורך כל שנות הלימוד. הצפייה מלווה בשיחות ומשובים וזאת כדי להחליט האם ישנה עמידה בדרישות והאם מגיע לאותו מורה מתחיל לקבל את הרישיון.

 

מה צריך לדעת על מעמד "עובד הוראה חדש"

כאמור, לאחר שנת ההתמחות מתחילה תקופה של שנה או שנתיים כמורה חדש עד לקבלת קביעות. במהלך השנה הראשונה, המורה החדש עדיין מלווה על ידי מורה מלווה. המורה המלווה חייב לעבור קורס הכשרת מלווים. היקף הליווי הינו 20 שעות שבועיות. בנוסף לליווי, המורה החדש צריך להשתתף בקורס המיועד למורים/ גננים חדשים. הקורס ניתן באחד מהמוסדות המוכרים להכשרת מורים. עוד תהליך שעובד הוראה חדש צריך לעבור הינו השתתפות בנוהלי הערכה לקבלת קביעות. הערכה מתבצעת על ידי מנהל/ת בית הספר או לחילופין מפקח/ת גני ילדים, במהלך כל השנה הראשונה באופן רציף, כאשר אם ישנה המלצה לשנה נוספת, קרי השנה השנייה של "עובד הוראה חדש", המורה יקבל 20 שעות ליווי שבועיות נוספות.

 

לסיכום- אז איפה אפשר ללמוד

ישנם בישראל תוכניות לימוד רבות ומגוונות להוראה, בין אם פקולטות לחינוך באוניברסיטאות השונות או מכללות המתמחות בלימודי הוראה המציעות מגוון תוכניות גם לתארי חינוך מתקדמים. אחת מהן היא מכללת תלפיות. את כל הפרטים על הסבת אקדמאים להוראה תמצאו בקישור.

 

כובע ספרים ותעודה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים