שלבים להגשת תביעה אזרחית

תביעה אזרחית הינה תביעה נפוצה מאוד, יותר מכפי שנדמה לנו. אלו הן התביעות בין אדם לחברו ואלו עוסקים בתחומים רבים ונרחבים. לצד הזכות בתביעה, עלינו להיות שקולים האם יש לנו את מלוא הטענות, הראיות וההוכחות לתביעה וכן להיות מוכנים לתהליך. להלן השלבים הכרוכים בתביעה אזרחית

 

מהי תביעה אזרחית?

תביעה אזרחית היא תביעה שמוגשת במסגרת הדין האזרחי ועיסוקה תביעות שבין אדם לחברו. תביעה אזרחית שונה מתביעה פלילית מאחר שמדובר ברצונו של אזרח לתבוע אחר ללא התערבות המדינה כתובעת. תביעה אזרחית לרוב תתנהל בבית דין לתביעות קטנות ותסתיים בערכאות נמוכות אך תביעות מסוג זה יכולות גם להגיע לבג"ץ.

 

צריך עורך דין?

בעניינים אלו הנוגעים למשפט, יהיה נכון לפנות לעורך דין המתמחה בנושא שידע להכווינכם להגשת תביעה בצורה הנדרשת וכזו אשר בעלת סיכויים גבוהים להצלחה בתביעה. ללא עורך דין מקצועי ומיומן למקרים אלו סיכויי ההצלחה ירדו עד לכדי מצב בו לעיתים סיוע עורך דין יקבע האם תזכו במשפט או לא.

כמו כן, עורך דין מיומן וישר ידע גם להגיד מראש אם סיבת התביעה לא מספקת או שאין מספיק ראיות ולכן ככל הנראה התביעה תנחל כשלון ויהיה עדיף לוותר מראש.

 

איך מגישים תביעה אזרחית?

לאחר פניה לעורך דין וביסוס ראיות וטענות מספקות לתביעה, יש לגבש כתב תביעה. את התביעה מגישים לבית המשפט המוסמך ובהתאם נפתח תיק עם מספר ייחודי. במקביל להגשה זו יש למסורה לנתבע יחד עם הזמנה לדין או אישור פתיחת התיק, ובהתאם, על הנתבע להגיש מטעמו כתב הגנה, לכך, לרוב יש לרשותו שלושים ימים.

לצד היכולת להגיב בהגנה מטעמו, הנתבע יכול גם להגיש תביעה שכנגד, נגד התובע, וכן תביעה כנגד צד שלישי במידה וישנו כזה וישנה הסברה כי צד שלישי זה צריך לתת את הדין. לאחר מכן, מתחילים ההליכים, ביניהם הדיון הראשוני בבית המשפט וכן גילוי מסמכים. בתום שלב זה, מוגשים תצהירי הצדדים, אלו הם עדויות בכתב.

אחר – כך חלים הדיונים וההוכחות בהם המצהירים נחקרים. לאחר מכן, הצדדים מסכמים את טענותיהם ואלו מובילים אל השלב הסופי, פסק הדין.

 

לסיכום

תביעה אזרחית הינה תביעה בין אדם לאחר. התביעה יכולה להיות מטעמו של כל אזרח בהינתן מקרה בו מרגיש כי ישנו הצורך לכך. בכדי לבסס ראיות והוכחות לזכייה במשפט יש להבין לעומק כיצד לפעול ולכך יוכל לסייע מאוד עורך דין המכיר את התחום ומתמחה בו.

יחד עם עורך הדין תבנו את התביעה, תגישו אותה לבית המשפט לצד הגשה לצד הנתבע אשר יצטרך להגיב. לאחר מכן, יש לצפות לדיונים, חקירות של הצדדים והעדים, וכן פסק דין. תביעה זו כמו כל תביעה יכולה להסתיים בשלב זה, אך יכולה גם להמשיך למשפטים נוספים במידה וישנם ערעורים על פסק הדין שניתן.

עורכת דין

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים