לימודי תואר ראשון: כמה תאכלס זה עולה לנו

כל מי שהתעניין אי פעם בלימודי תואר ראשון, יודע שמלבד לוח הזמנים התובעני והלחץ המתלווה לתקופת הבחינות, לימודי תואר בישראל מצריכים גם גב כלכלי חזק, או עבודה קשה תוך כדי הלימודים, כדי לממן את כל ההוצאות הכרוכות בתהליך. אבל ממה בדיוק מורכבות ההוצאות של סטודנטים בישראל? האם יש הבדלים בין מחירי האוניברסיטאות והמכללות השונות?  והאם אפשר להקל על המעמסה הכלכלית?

 

אחד מהשיקולים בבחירת מוסד הלימודים לתואר ראשון, הוא עלויות שכר הלימוד.

למרות קיומן של מגוון מלגות לסטודנטים מכל שכבות האוכלוסייה, עלויות שכר הלימודים וההוצאות הנלוות אליו – הן עניין מורכב ולחלק מהסטודנטים, כמעט ואינו אפשרי.

 

 

לרשימת מלגות לסטודנטים נכון לשנת 2020 הקליקו על הכתבה הבאה:

https://www.b144.co.il/מכללות/מדריך/מדריך-המלגות-לסטודנטים

 

בין מכללה לאוניברסיטה

למרות שרכיבי שכר הלימוד כמעט זהים בכל מוסד אקדמי בארץ, עדיין אפשר למצוא הפרשים משמעותיים בין העלויות במוסדות השונים – אוניברסיטה, או מכללה פרטית.

 

מוסדות הלימוד הפרטיים רשאים לקבוע בעצמם את גובה שכר הלימוד, מה שהופך אותם ליקרים יותר, לעומת אוניברסיטאות, הנהנות מתקציבים ממשלתיים המוענקים להן מדי שנה ומאפשרים להן להציע שכר לימוד נמוך יותר.

כך תמצאו שמחיר שנת לימודים באוניברסיטאות, או במוסדות הנמצאים תחת פיקוח המועצה להשכלה גבוהה, הוא בסביבות 10,500 ש"ח לשנת לימודי תואר ראשון, לעומת כמעט 25,000 ש"ח במכללה פרטית לשנה.

חשוב לציין, כי קיימות בישראל גם מכללות ממשלתיות, שבהן גובה שכר הלימוד זהה לשכר לימוד אוניברסיטאי, ביניהן מכללת ספיר, תל חי, כנרת ועוד.

תלמיד

 

אילו עוד הוצאות יש במהלך הלימודים?

כמובן שתשלום שכר הלימוד הוא רק חלק מההוצאות הצפויות לסטודנטים הלומדים לתואר ראשון ויש רשימה ארוכה של הוצאות שחשוב לקחת בחשבון:

  • דמי הרשמה ללימודים – כל מוסד דורש דמי הרשמה, המסתכמים לרוב בכמה מאות שקלים ומשמש את המוסד לבדיקות ההתאמה ודמי הטרחה.
  • כלי כתיבה וציוד לימודים – כל פקולטה וכל תחום לימודים, עשוי לדרוש מכם סכומים שונים על הוצאות שונות. בחלק מהתחומים ידרשו מכם לרכוש ציוד מעבדה, בעוד בתחומים אחרים, יאלצו אתכם להשקיע בעיקר בספרי לימוד.
  • קורס חובה באנגלית – המל"ג אישרה בתחילת שנת 2019 שכל סטודנט לתואר ראשון חייב בקורס אנגלית. מדובר בהוצאה של 1500-3000 ש"ח לקורס.
  • דיור – הוצאה גדולה נוספת, אחר שכר הלימוד. גם אם אתם גרים עם שותפים, או אפילו אם הצלחתם למצוא חדר במעונות, דיור בישראל אינו עניין זול והמחירים יכולים להגיע לאלפי שקלים בחודש – בהתאם לאזור המגורים והלימודים שלכם.
  • אוכל – רוב הסטודנטים נדרשים להפעיל שיקול דעת לגבי הוצאות המזון שלהם ולעיתים איכות התזונה נפגעת בשל אילוצים כלכליים, מפני שהוצאות על מזון לאדם בודד בישראל נעות בין כמה מאות שקלים לכאלף שקלים בחודש.
  • עוד הוצאות שכל סטודנט חייב לקחת בחשבון הן תחבורה, מחשב אישי, הדפסות וצילומים.

 

סוף מעשה במחשבה תחילה

לסיכום – למרות העלויות הגבוהות, לימודי תואר בישראל אינם בלתי אפשריים ותכנון מקדים של כלל ההוצאות, יחד עם תקציב קבוע מראש, יכול לעזור לכם לעבור את זה בשלום.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם