איזה תואר ראשון הכי יעזור לך בעוד 5 שנים?

תואר ראשון הוא מפתח הכניסה לשערי עולם העבודה. כיום, בישראל, משרות רבות נעולות בפני מי שאין לו תואר ראשון, בתחום מסוים או בתחום כללי. התואר נצרך לא רק כדי להיות עורך דין או רואה חשבון, אלא גם כדי להיות מזכיר או בנקאית. מהו התואר שהכי יעזור לנו להשתלב בשוק העבודה? רמז: https://yoram.walla.co.il

 

צמצום האופציות

התשובה לשאלתנו היא, כמובן ולמרבה הצער, אינדיבידואלית. לא ניתן להצביע על תואר מסוים ולקבוע שהוא  המושלם עבור כולם.  אך בכל זאת, ניתן לקבוע מספר כללי אצבע שיעזרו לנו לבחון מהו התואר המתאים עבורנו.

מחקרים הוכיחו כי בני אדם אוהבים לבחור וטוב שניתנת להם זכות בחירה, אולם בין מספר אפשרויות מוגבל. מספר אפשרויות בחירה מוגזם לא מיטיב עם הבחירה שלנו, אלא רק עלול לגרום לנו להתחרט יותר על מה שנבחר לעשות.

כך המצב גם ביחס לבחירת מקצוע לימודים. עלעול בשנתון הלימודים של כל אוניברסיטה בארץ, ואולי אף בשל כמה מוסדות אקדמאים בחו"ל, לא יעזור לנו בבחירה שלנו אלא רק יסיח את דעתנו ויגרום לנו להיות פחות שלמים עם הבחירה (כמובן שהדבר נכון רק ביחס לרובם של האנשים וייתכן שאתם חריגים ודווקא המבחר ייטיב עמכם).

מכיוון שכך, המלצתנו היא לעבוד באופן דו שלבי. ראשית, נבחר מספר מצומצם של חוגים אופציונאליים עבורנו. לאחר מכן, נכריע מהו החוג הרצוי מבניהם מתוך שיקולים רציונלים.

 

שלב א

איך נדע מהם החוגים האופציונליים עבורנו? כאן נכנס לתמונה חברנו יורם, https://yoram.walla.co.il. וואלה לימודים מציעים עבורנו מבדק מכווין, בו על סמך תשובותינו יוצעו לנו החוגים המתאימים ביותר עבורנו. כך, נצמצם את הבחירה מכל חוג בעולם לכמה בודדים, שכולם יכולים להתאים עבורנו.

 

שלב ב

כעת, אנו כבר בשלב בו כל האופציות טובות. ובכל זאת, כיצד נכריע? נצטרך לדרג לעצמנו את הקריטריונים הרלוונטיים לשוק העבודה: עניין, תנאים ושכר. לאחר שדירגנו את שלושת הקריטריונים, נבחן לאורם את התארים הפיינליסטים. התואר שעומד בקריטריונים החשובים ביותר עבורנו, יהיה התואר הנבחר ואותו נלמד.

 

עניין

ללא עניין בתחום, יהיה לנו קשה מאוד להשלים את הלימודים ולאחר מכן לעבוד בתחום באופן יום יומי. עם זאת, רבים האנשים שלא מתעסקים בתחום שהכי מעניין אותם, שכן בתחום המועדף אין היצע עבודה רחב, התנאים לא טובים או שהשכר נמוך. מכיוון שכך, נמליץ לפסול מקצועות שאין לנו עניין בהם אך לא להיצמד בהכרח לזה שהכי מעניין אותנו ולהיות פתוחים למקצועות נוספים.

 

שכר

נהוג לדבר על השכר הממוצע במשק, אולם זה אינו משקף הרבה. ממוצע מושפע בקלות ממספרי קיצון ולכן משמעותו שולית יחסית. די בשכבת אליטה דקה כדי להסית את הממוצע משמעותית כלפי מעלה. לכן, חשוב יותר להסתכל על השכר החציוני, דהיינו השכר שחצי מהעובדים במשק מקבלים פחות ממנו וחצי יותר.

השכר החציוני במשק עומד על כ-6,250 ₪ חודשיים, אולם נתון זה גם מושפע משכבה רחבה של חסרי תואר אקדמי המהווים נתח משמעותי מהחציון התחתון. בדקו מהו השכר הצפוי לאחר 5 שנים ולאחר 10 שנים בכל מקצוע מבין האופציות המצומצמות. ייתכן שתיווכחו כי השכר באחד המקצועות נמוך משחשבתם, ותוכלו לפסול אותו.

 

תנאים

בישראל עובדים המון, יותר מכמעט כל המדינות המפותחות. כידוע, ימי העבודה לא מתואמים עם ימי החופשות של הילדים בבתי הספר מה שיוצר קשיים מערכתיים רבים. לכן, אין לזלזל כלל בתנאי העבודה, הן מבחינת שעות העבודה והן מבחינת התנאים הפיזיים במשרד בו תעבירו שעות ארוכות.

לעיתים, בזמן בחירת התואר אנו צעירים ונמרצים ולא מייחסים חשיבות מכרעת לעומס העבודה. זכרו – השפעת התואר היא לטווח ארוך. תשקלו שיקולים של תנאים.

 

לסיכום

התואר שיעזור לנו ביותר בעוד חמש שנים, הוא זה שיעניק לנו את האיזון הנכון בין שכר, עניין ותנאים. נבחר תואר מבין מספר מצומצם של חוגים המתאימים לנו. לצורך זיהויים, ניעזר בhttps://yoram.walla.co.il.

 

ספרים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם