"מדן ועד אילת: איך לבחור את המוסד האקדמי המתאים לכם?" – יובל אוריאלי

השירות הצבאי הולך ונעלם באופק, קיבלתם את הציון המיוחל בבחינה הפסיכומטרית, ואחרי שעות מלצרות רבות אתם סוף סוף תופסים קצת שמש בדרום אמריקה.

פתאום, אתם מתחילים לחשוב על הצעד הבא: ההרשמה ללימודים האקדמיים.

במדינת ישראל קיימים כיום לא פחות מ – 60 מוסדות אקדמיים המוכרים ע"י המל"ג, ועוד עשרות מוסדות ללימודים במגוון מקצועות.

אז איך, בעצם, מקבלים החלטה ובוחרים איפה ללמוד?

 

מסלול הלימודים

השלב הראשון והחשוב ביותר הוא ההחלטה מה אני רוצה ללמוד? ברגע שבידיכם ההחלטה הראשונה והחשובה הזו, חלק נכבד מההתלבטות כבר מאחוריכם, ותוכלו להתמקד רק במוסדות בהם ניתן ללמוד את המסלול בו אתם מעוניינים, ואפילו בהבדלי המוניטין של המסלולים בין המוסדות השונים. מעוניינים בלימודי תקשורת? עריכת דין? הנדסה? ואולי עיצוב פנים? לכל מוסד רשימה מסוימת של מסלולי לימוד, לעתים סביב תחום דומה- ערכו בדיקה מקדימה לגבי התכניות המוצעות בכל מוסד.

 

תנאי קבלה ומבנה הלימודים

בשלבה הבא, בדקו את תנאי הקבלה במוסדות שמעניינים אתכם ובדקו מה מהם רלוונטי לנתוני הפתיחה שלכם. כמו כן, חשוב לבחון את מסלולי הלימודים עצמם – אילו מהם מורכבים מלימודים במשרה מלאה ואילו יאפשרו שילוב עבודה בזמן הלימודים, או באילו מסלולים ניתן להרכיב עצמאית את המערכת לעומת מסלולים בהם מערכת השעות קבועה ומובנית מראש.

 

אוניברסיטה או מכללה

שאלה שורשית נוספת העומדת בפני צעירים רבים המעוניינים להתחיל את לימודיהם היא אוניברסיטה או מכללה? לכל אחת יתרונות מסוימים וכדאי שתשקלו את הפרמטרים הרלוונטיים לכם. מצד אחד, לאוניברסיטאות לעתים מוניטין יוקרתי ואקסקלוסיבי בחלק ממסלולי הלמידה – העשוי לשפר את סיכוייכם להתקבל לעבודה מהר יותר בתום התואר. מצד שני, חלק מהמכללות מאפשרות ליווי אישי ומשאבים לימודיים ברמה גבוהה, בעזרתם ניתן להגיע להישגים טובים יותר. כמו כן, קיימים הבדלים משמעותיים בין גובה שכר הלימוד האוניברסיטאי, שאינו משתנה ממוסד למוסד, לעומת גובה שכר הלימוד אותו גובות המכללות הפרטיות – אשר לעתים גבוה פי כמה משכר הלימוד באוניברסיטה.

 

מקום מגורים

שיקול נוסף אשר כדאי לקחת בחשבון הוא השיקול הגיאוגרפי. איפה אני רוצה לגור בזמן הלימודים? אפשרות אחת היא להמשיך לגור אצל ההורים בזמן הלימודים, ומתוך כך לבחור במוסד הקרוב לבית. האפשרות השניה היא דווקא לצאת מהקן הבטוח ולרכוש, נוסף להשכלה, גם עצמאות מסוג חדש. תוכלו לשאול אתכם באותה ההזדמנות האם אתם בנויים למגורים בעיר הגדולה? או שמא מעדיפים את השקט והשלווה בפרברים? ואולי בכלל תעדיפו למידה מרחוק, שלא דורשת הגעה תדירה למוסד הלימודים ותאפשר לכם לגור בכל נקודה בארץ שהאינטרנט מגיע אליה.

 

אווירה

לכל אוניברסיטה או מכללה הווי ואווירה יחודיים לה, הנגזרים לעתים מהמיקום הגיאוגרפי שלה, לפעמים מסוג המקצועות הנלמדים בה, לעתים מהרכב הסטודנטים הלומדים בה ועוד. אם ההווי המקומי חשוב לכם ואתם חולמים להתחיל את התואר ולרכוש עשרות חברים חדשים, או אם אתם מעדיפים מוסד ששם דגש על למידה ותרגולים – אלו דברים שכדאי לקחת בחשבון. סטודנטים שלומדים במוסדות שונים מדווחים על חוויה שונה לחלוטין בין האוניברסיטה העברית, המכללה למנהל, אוניברסיטת בן גוריון או מכללת שנקר. האינטרנט והרשתות החברתיות תמיד יאפשרו לכם למצוא סטודנט או שניים שלומדים במוסד בו אתם מתעניינים ולקבל מהם מידע על חווית הלמידה.

 

לסיכום

ישנם שיקולים רבים שיסייעו לכם בהחלטה אודות בחירת מוסד הלימודים המתאים לכם, ובראשם עומדת בחירת המקצוע או מסלול הלימודים שמעניין אתכם. אל תמהרו לקבל החלטה בקלות ראש, והיעזרו בסביבה ובמכרים בנוגע למסלולי לימוד, תכנית הלימודים במוסדות השונים, האווירה ששוררת בקמפוס ואופי חווית הלמידה. לאחר שתהיו שלמים עם הבחירה שלכם – יגיע הרגע להגיש סוף סוף מועמדות, ולפתוח את הפרק הבא בחייכם.

 

תלמיד מצטיין

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם