דירוג אשראי נמוך

מהו דירוג אשראי

דירוג אשראי הוא דירוג שנעשה על ידי חברה מומחית שתפקידו לקבוע מהי האמינות הכלכלית, בהתבסס על עסקאות עבר של המדורג, שהוא יעמוד בתנאיהן של התקשרויות כלכליות שונות אתו. עסקאות העבר שמסתכלים עליהן יכולות להשתרע לאורך זמן רב ולא נעשה פילוח רב של נתונים מלבד אורכה של העסקה.

במידה ומעוניינים לייצר פילוחים מדויקים יותר מומלץ להזמין מחברות הדירוג דו"ח הנוגע ליכולת של המדורג לעמוד בעסקה קונקרטית. דוחות מן הסוג הזה מתחשבים בעוד מידע רב שאיננו קשור רב להיסטוריה הכללית של המדורג אלא לנתונים רחבי היקף הקשורים למצבה החוקי, לחובות שונים ולנכסים ואפשרויות שונות לבטוחות כלכליות.

 

מה ההשלכות של דירוג אשראי נמוך

דירוגי האשראי מתחילים בAAA (הדירוג הגבוה ביותר) ומסתיימים בD (הגרוע ביותר), בכל רמה בנוסף ישנה אפשרות להיות או + או -. משמעותו של דירוג גבוה היא שרמת הסיכון הכרוך בהתקשרות הפיננסית הוא נמוך יחסית.

ככל שדירוג האשראי נמוך יותר, הצד השני בעסקה יהיה מעוניין לנקוט ביותר אמצעי זהירות. למשל, ככל שדירוג האשראי נמוך יותר מBB חברות רבות ישתמשו במכשירים של שיקום ודירוג חוב – דוחות קונקרטיים שתפקידם לאמון מהו הסיכון שהמדורג לא יעמוד בעסקה ובאילו תנאים כן יוכל לעמוד.

המשמעות של דוחות כאלו הוא שישנו ספק מקדמי לאיתנות הכלכלית של המדורג. הדירוג הנמוך לרוב נובע מהיסטוריית אשראי שלילית – מצבים ובהם לא היה פירעון מלא של עסקאות או פירעון בתנאים לא מוצלחים או אף פשיטת רגל. כל הנתונים האלו בהיסטוריית האשראי של המדורג הם דגלים אדומים שיכולים להוריד את המוטיבציה של חברות להתקשר עמם.

גם אם החברה כן מחליטה להתקשר, ככל שדירוג האשראי נמוך יותר, הריביות של העסקה למשל יהיו גבוהות יותר בכדי שהן יוכל לגלם את הסיכון שהחברה לוקחת שהכסף לא יחזור אליה באופן מלא, הדבר מוביל לעסקאות פחות כדאיות ורווחיות – מה שמקשה לעלות בדירוג בעתיד.

בנוסף, ככל שדירוג האשראי נמוך יותר אזי שגם עמדת המיקוח של המדורג ביחס לעיצוב תנאי העסקה נמוכים יותר – דבר שמשפיע גם הוא על הכדאיות של העסקה בעבור המדורג והיכולת שלו למקסם את רווחיו כתוצאה ממנה.

 

כיצד ניתן לשפר דירוג אשראי נמוך

גם אם ישנו דירוג אשראי נמוך – לא מדובר בסוף העולם! ניתן לשפר, בדרכים שונות את דירוג האשראי של המדורג. השינויים האלו דורשים התמדה ותוכנית מסודרת שתקבע על ידי אנשי שמקצוע המכירים את עולם הבנקאות ואת שדה הדירוגים ככף ידם.

ישנם מספר סוגי דירוגים – קצרי וארוכי טווח, כל דירוג מתייחס לסוג עסקאות אחר. יותר קל להעלות את דירוג האשראי בעסקאות קצרות טווח משום שפשוט יותר לבצע התקשרות מוצלחת בעסקאות קצרות מאשר ארוכות טווח, אך כמובן שהכול אפשרי.

דירוג אשראי נמוך

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים