מורה פרטי למתמטיקה – מי צריך ומתי?

פתיחה

טעות נפוצה היא לחשוב כי מורה פרטי הוא נחלתם של תלמידים בעלי ציונים נמוכים, או תלמידים המתקשים בלימודים. אך דבר זה אינו נכון כלל! תלמידים רבים רוצים להצטיין בלימודים, אולם פעמים רבות קשיים טכניים הם העומדים בדרכם ומונעים מהם את רמת ההצלחה המגיעה להם. לא אחת קורה, למשל, כי המורה למתמטיקה מסביר משהו בכיתה ומיד ממשיך לנושא הבא, או מניח כמובן מאליו שהתלמידים זוכרים דברים מסוימים, וכך נוצר פער ההולך וגדל בין התלמיד לשאר הכיתה, פער שהיה ניתן בקלות לגשר מעליו אילו היינו משתמשים בשירותיו של מורה פרטי למתמטיקה מלכתחילה.

 

למה צריך מורה פרטי?

תלמידים באופן כללי נדרשים להיות שותפים במערכת שיעורים המכוונת ע"פ מערכת שעות של המוסד. התלמידים צריכים להתאים את עצמם לקצב של הכיתה, מתוך הנחה כי כולם בכיתה הינם בעלי אותם נתונים ובעלי אותן יכולות.
כידוע לכולנו, הנחות אלו הינן שגויות מהיסוד. לכל תלמיד יש חוזקות וחולשות משלו, דבר הגורם לכל אחד להיות בעל קצב ייחודי לו בכל תחום ובכל מקצוע. יש תחום שתלמיד אחד קולט מיד בעוד שבתחום אחר הוא צריך מעט יותר זמן על מנת להבין את הנושא בצורה טובה. כמו כן ישנן צורות הסברה שונות המתאימות לתלמידים שונים – תלמידים בעלי הבנה חזותית יבינו טוב יותר ע"י הדגמות וניסויים במציאות, בעוד שתלמידים בעלי אופי מחשבתי יבינו טוב יותר אם יוסבר להם בצורה לוגית שלב אחרי שלב.
התאמה זו אינה אפשרית בכיתה בה נמצאים בין 25 ל-35 תלמידים, וכאן אנו נזקקים לשירותיו של מורה פרטי.

 

מורה פרטי למתמטיקה

בתחום המתמטי הפערים שהצגנו לעיל ניכרים אף יותר, כיוון שמדברים שם על מושגים מופשטים רבים, והחומר הינו קשה להבנה באופן יחסי לשאר מקצועות הלימוד. דברים רבים הינם דברים מופשטים, שדוגמא אחת או סגנון הסבר אחד יכולים לשנות מקצה לקצה את ההבנה של התלמיד. תלמידים רבים נתקעים בשלב מוקדם, ונפער סדק ההולך ומעמיק בין רמתם לרמת יתר הכיתה. על מנת להימנע מפער זה מומלץ כבר בשלב מוקדם להשתמש בשירותיו של מורה פרטי למתמטיקה על מנת למנוע מהפערים הללו להופיע מלכתחילה.

 

מה ההבדל בין לימוד מספר למורה פרטי למתמטיקה?

מורה פרטי איכותי יודע להתאים את הסבריו לתלמיד, כך שהתלמיד יבין את הדברים בצורה המותאמת לו ואילו הספר הינו אחיד לכולם. פעמים רבות אנו בוהים בתסכול בהסברים המופיעים בספר אך חסר לנו מישהו שיגיד את החצי משפט שיפשט הכל ויאיר את עינינו. כמובן שאין הכוונה להמליץ שלא להשתמש בספרים כלל, אולם יעילות הספרים מתמקדת בשלב התרגול. את שלב ההבנה הראשונית מומלץ לעשות מול אדם המסביר בצורה ברורה, שלב אחרי שלב.

 

מה ההבדל בין מורה פרטי ללימוד בקבוצה

קבוצת למידה, או לימוד בכיתה, הינם דברים מצוינים, אולם קיימים בהם כמה חסרונות מובנים:

  1. ההסברים יהיו הסברים כלליים, שלא מותאמים עבורכם. במידה ולא הבנתם משהו, עליכם לעכב את שאר הקבוצה (ודבר דומה יקרה כשמישהו אחר לא מבין כמובן). קצב הלימוד אינו אישי אלא לפי המסה העיקרית של הכיתה.
  2. זמני השיעורים, אורכם וכו' אינם תלויים בכם ולרוב הם ארוכים יותר משיעורים פרטיים דבר הגורם ליעילותם לרדת, עקב רמת הריכוז שיורדת בהתאם.
  3. הנושאים הנלמדים אינם בהכרח הנושאים שאתם הייתם רוצים לחזק אצלכם.

 

מתי מומלץ להתחיל עם השיעורים הפרטיים במתמטיקה?

כמובן שהדבר הינו אישי אולם באופן כללי ניתן לומר את הכללים הבאים:

  • אל תחכו לרגע האחרון! נסו לצמצם את הפער עוד לפני שהוא נוצר ולא מספר ימים לפני המבחן.
  • תחזקו את ההבנה שלכם בצורה טובה ע"י שיעור כל שבוע שבועיים (תלוי בקצב הלימוד שלכם).
  • בתחילת נושאים חדשים. כניסה לתוך נושא חדש הינו נקודת תורפה שבה בקלות מפספסים דברים בסיסיים שישפיעו בצורה קריטית על ההבנה בטווח הרחוק.

 

תרגיל חשיבה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים