האם ביקורת שלילית בגוגל, על מוסד לימודים שלא למדת בו, נחשבת לשון הרע?

חוק לשון הרע בישראל מכיר בעובדה כי פרסום שלילי יכול לפגוע בכבודו של אדם, פרנסתו ואף מערכות היחסים בחייו ומשום כך מתייחס בחומרה רבה לעבירות הנעשות בתחום. יחד עם זאת, יש סייגים רבים ומקרים שונים בהם פרסום שלילי הוא מותר, גם אם הוא גורם לפגיעה. מהם המקרים האלה ומתי מותר לפרסם מידע כזה?

 

מתי פרסום בגוגל על מוסד לימודים שלא למדתם בו נחשב לשון הרע?

פרסום שלילי נחשב לשון הרע ולכן עשוי לחשוף את המפרסם למצב של תביעת דיבה, כמעט בכל מקרה, אלא שיש כמה סייגים לגבי הנושא, שתפקידם בעיקר להגן על חופש הביטוי ואלה הם:

  • פרסום שיש בו עניין לציבור, כמו למשל פרסום אודות נוכל, עבריין וכן כל אדם, או גוף, שפועל באופן מזיק לציבור.
  • פרסום שיש לגביו סימוכין והוכחות, שיכולות להיחשב קבילות בבית משפט, במקרה של תביעת דיבה.
  • פרסום שנעשה בתום לב ולא מתוך כוונה לפגוע.
  • פרסום שנעשה על ידי עיתונאי במסגרת תפקידו.
  • פרסום באינטרנט על ידי אנשים פרטיים נחשב פחות חמור מאשר פרסום באמצעי התקשורת.

 

במילים אחרות, אם הפרסום נעשה על ידי עיתונאי כחלק מסיקור במסגרת תפקידו, או שיש לגביו סימוכין, שיכולים להיחשב קבילים בבית משפט, או שנעשה בתום לב ולא מתוך כוונה לפגוע, כנראה לא ייחשב על ידי בית המשפט לשון הרע. מנגד, אם התנאים הללו אינם מתקיימים בפרסום, הוא עלול להיחשב לשון הרע בעיני בית המשפט ולחשוף את המפרסם לתביעה.

 

הקונפליקט של בתי המשפט

בתי המשפט בישראל, מתבקשים לטפל בתביעות דיבה ותביעות לשון הרע צריכים להתמודד עם קונפליקט שבו הם מגינים על חופש הביטוי מול תביעות לשון הרע, שמטרתן להגן על אדם, מוסד, עסק או כל גוף אחר מפני פגיעתה הרעה של לשון הרע, שיכולה להתבטא בפרנסה, כבוד, יחסים אישיים ועוד.

משום כך, בתי המשפט מחשיבים כל מקרה לגופו ובוחנים היטב את נסיבות הפרסום בהיבטים שונים ומורכבים, עד שהם מגיעים למסקנה האם אכן מדובר בלשון הרע, או שלא.

אם החלטתם לפרסם מידע נגד מוסד לימודים באינטרנט, אתם צריכים לבדוק את עצמכם, רגע לפני שאתם מאשרים את הפרסום:

  • האם אתם מפרסמים מידע אמיתי שיש לכם סימוכין והוכחות כי הוא אכן אמיתי?
  • האם יש עניין לציבור במידע הזה?
  • האם אתם מבצעים את הפרסום בתום לב ולא מתוך רצון לפגוע?

 

אם אתם עונים בחיוב על כל השאלות הללו, ייתכן שהפרסום שלכם לא ייחשב לשון הרע.

 

לסיכום

חוק לשון הרע בישראל הוא מורכב ובתי המשפט מתייחסים בזהירות רבה לכל תביעת לשון הרע, מתוך רצון להגן על חופש הביטוי. יחד עם זאת, בתי המשפט חייבים להגן על אותו ציבור ממש מפני פגיעות שונות שיכולות להיגרם כתוצאה מפרסום לשון הרע ולכן אם אתם מעוניינים להגיש תביעת לשון הרע, או להתגונן מפני פגיעה כזאת, יש לפנות לעו"ד לשון הרע.

 

פטיש חום וספרים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים