איך ללמוד הדפסת ספרים ומהם האתגרים בדרך ליעד

מעוניינים להדפיס ספר אך לא בטוחים מהי הדרך הנכונה?

מבולבלים מרוב סוגים שונים של כריכות, גימורים, תפירות והדבקות?

הדפסת ספרים היא אכן נושא מורכב בעל דקויות רבות, אך הבנה טובה של האלמנטים העיקריים תוביל לתוצאה מצוינת.

אז איך מדפיסים ספרים?

על כך בכתבה הבאה.

 

השלב הראשון – מטקסט לספר

ראשית, לפני שניגשים לשאלות ברומו של עולם כמו משקל הנייר וסוג הגימור, יש להעביר את הטקסט תהליך של עימוד. לרוב, ספרים מודפסים בפורמט שאינו A4 (דף משרדי רגיל), אלא עושים שימוש בגודל מיוחד. על כן, יש צורך בהעברה של הטקסט לתוכנה מיוחדת שתסדר אותו לפי עמודים עם המרווחים הנכונים. כמו כן, כדאי לחשוב גם על צורת הטקסט עצמו – סוג הפונט, גודל המרווחים, יישור ומרחק בין פסקאות. ספר, בניגוד למוצרים מודפסים אחרים, הוא מוצר שחווית הקריאה בו היא קריטית ביותר. אם הטקסט מסורבל ולא קריא לקורא יהיה קשה להתמיד בקריאה גם אם מדובר בספר מרתק. בחירה של גודל הספר צריכה לקחת בחשבון גם את הנוחות של התוצאה הסופית. ספר בעל עמודים קטנים אולי נוח יותר להחזקה מספר בעל עמודים גדולים, אך אם הדבר מתבטא בהגדלה משמעותית של עובי הספר, אולי עדיף לשאוף לאיזון אחר בין השניים. אם תהליך העיבוד של הטקסט לספר מורכב עבורכם, ניתן לבצע אותו בעזרת מעצבים ומביאים לדפוס שונים כמו גיל פרינט.

 

השלב השני – ההדפסה

בשלב הזה כדאי לקחת בחשבון גורמים שונים המשפיעים על הנראות הסופית של הספר. סוג הדף לדוגמא הוא משמעותי מאוד עבור חווית הקריאה והנוחות של הספר. דפים מסוגים שונים קולטים את הדיו בצורה שונה ולכן גורמים לטקסט להיראות אחרת. לפני ההדפסה ניתן לבקש הדפסה של מספר דוגמאות על דפים שונים על מנת לראות מה יספק את המראה הסופי הנדרש. כמו כן, גם לעובי הדף ישנה חשיבות גדולה. דפים דקים נוטים לאפשר לטקסט להשתקף מהצד השני של הדף ובכך עשויים להקשות מאוד על חווית הקריאה. מנגד, דפים כבדים עלולים להפוך את התוצאה הסופית לכבד במיוחד ואת הספר לפחות נוח. כמובן שישנה גם משמעות לסוג הדיו ולבחירה אם להדפיס בצבע או בשחור לבן. הדפסה בצבע תדרוש בדרך כלל דף איכותי יותר כמו דף כרומו אשר יאפשר לצבעים להשתקף בגווניהם המקוריים.

 

השלב האחרון – כריכה

עוד אלמנט משמעותי במיוחד בהדפסת ספרים הוא כמובן הכריכה. ישנן שני סוגים של כריכות – כריכה קשה וכריכה רכה. כריכה רכה היא בדרך כלל מעט קשיחה יותר מדפי הספר עצמם ומאפשרת להגן על הספר אך מספקת מראה קליל יותר. כריכה רכה כמובן זולה יותר מכריכה קשה אך באמצעים כמו הבלטה, הטבעות שונות או שוליים מתקפלים, ניתן ליצור לה מראה מקצועי ויוקרתי. כריכה קשה עושה שימוש בקרטון מצופה נייר כרומו, דבר המספק לספר מראה יוקרתי במיוחד וכן שומר עליו בצורה טובה יותר מכריכה רכה. בכריכה קשה ניתן לבחור גם בסוגים שונים של השבחות כמו ציפוי בד או עור וכן להשתמש בהבלטות והטבעות בצורה יותר מרשימה.

 

ספר פתוח

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים